Fotografii cu principesa Maria realizate de Franz Mandy, la Muzeul „Nicolae Minovici”
Expoziția „Sub însemnul regalității: Fotografiile unei tinere principese la Muzeul Nicolae Minovici” va fi deschisă pe data de 12 august, ora 10:00, la Muzeul de Artă Populară „Nicolae Minovici”.
În Capela Muzeului Minovici au fost expuse 11 fotografii cu tânăra principesă, poziționate de colecționarul și medicul legist Nicolae Minovici într-un cadru tainic, de însemnătate spirituală. Fotografiile Mariei din capela vilei-muzeu o reprezentau în ipostaze apropiate de portretul ctitoricesc întâlnit în pictura murală a bisericilor ortodoxe, de pildă, ținând în mâini macheta mănăstirii Curtea de Argeș (prefigurând, într-un fel, îmbrățișarea de mai târziu a religiei ortodoxe a poporului său). Imaginile au fost îndepărtate în timpul regimului comunist din ramele în care fuseseră expuse de colecționar, rame situate la nivelul unui divan de lemn încărcat cu icoane și cădelnițe, azi rămase goale. Ca urmare a operațiunii ideologiei comuniste de ștergere a urmelor regalității, imaginile nu mai există în patrimoniul Muzeului „Minovici”.
Prin recuperarea și expunerea seriei de fotografii realizate de Franz Mandy, fotograful Curții Regale, se conturează o încercare de a reprivi o parte esențială a formulei expoziționale gândite de Nicolae Minovici. Imaginile, dispărute azi, prin gestul aproape iconoclast al regimului comunist, sunt oferite publicului pentru a fi reprivite. Expoziția nu își propune o simplă „readucere la normal” și o corectare a gestului invaziv, dimpotrivă, pune în prim plan și subliniază efectul devastant al acestuia. Recuperarea vizează nu doar un aspect esențial al expunerii originale, cât și a imaginii în epocă a principesei Maria devenită, ulterior, „Regina tuturor românilor”.
Patronajul artistic și gustul pentru artele decorative
Expoziția aduce în discuție teme legate de patronajul artistic, gustul pentru artele decorative și decor interior al reginei Maria, accentul fiind pus cu precădere asupra perioadei de început de secol.
Promovarea portului popular românesc și a artelor „naționale” au fost strategii ale Casei Regale pentru formarea și întărirea legăturii cu poporul de adopție, dar și pentru încercarea de a clădi o economie și o industrie casnică cu rădăcini autohtone.
Prin prisma personalității creative, Maria a fost în mod natural atrasă de arta decorativă, implicit de arta populară a românilor, pe care a sprijinit-o și colecționat-o deopotrivă. Centenarul Încoronării de la Alba Iulia este bun prilej de a re/cunoaște personalitatea reginei Maria, în special prin prisma anilor de acomodare și de formare a figurii sale rămase emblematice.
Curatori sunt Mădălina Manolache și Ionuț Banu, de la Muzeul de Artă Populară Dr. Nicolae Minovici – Muzeul Municipiului București.
Expoziția va putea fi vizitată la sediul muzeului din strada Dr. Nicolae Minovici, nr. 1, până pe 27 noiembrie 2022.