Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Fotografii și fotograme de Dora Maar dezvăluie artista din spatele obiectivului
dora maar, virgin and crucifix, 1980, amar gallery

Fotografii și fotograme de Dora Maar dezvăluie artista din spatele obiectivului

O expoziție cu lucrări ale Dorei Maar, fotografa suprarealistă imortalizată ca „Femeia care plânge/ Weeping Woman” a lui Pablo Picasso, va marca redeschiderea Galeriei Amar din Londra, pe fondul popularității crescânde a operei sale și a reîncadrării carierei ei.

Expoziția cuprinde fotograme și fotografii ale lui Maar, inclusiv imagini cu Pablo Picasso și ale celebrei lui picturi murale anti-război „Guernica”, pentru care ea a fost fotograful oficial.

dora maar. self portrait (ca. 1935). photo courtesy of amar gallery

Dora Maar autoportret (ca. 1935) Amar Gallery

Admirată de Henri Cartier-Bresson și Man Ray, calitatea ei de amantă a lui Picasso i-a umbrit talentul artistic incontestabil, care se extindea mult dincolo de fotografie și includea scrisul, poezia și pictura.

„Dora Maar: Behind the Lens” coincide cu lansarea, la 4 iulie, a romanului de ficțiune „The Paris Muse” al scriitoarei Louisa Treger, publicat de Bloomsbury, despre relația dintre cei doi artiști, și cu producția teatrală „Maar, Dora”, jucată la Camden Fringe în august. Spectacolul e produs de Amar Gallery după piesa scrisă de Nadia Jackson.

Expoziția e deschisă în galeria londoneză între 16 iunie și 18 august.

Dora Maar și relația cu Picasso

Dora Maar s-a născut în 1907, la Paris, și a crescut la Buenos Aires. A fost puțin cunoscută publicului pentru propria-i operă, fiind de cele mai multe ori menționată ca una dintre muzele lui Picasso. Analizele ulterioare arată că artistul spaniol a încercat, de-a lungul vremii, să îi saboteze cariera.

Reputația i-a fost schimbată odată cu retrospectiva organizată de Centrul Pompidou în 2019, expoziție care a ajuns și la Tate Modern din Londra și la Getty Center din Los Angeles.

dora maar, sagrada familia 1930, amar gallery

Dora Maar – Sagrada Familia (1930), Amar Gallery

Începând cu anii 1930, Dora Maar a avut propriul studio de fotografie, realizând editoriale de modă și reclame cu tentă suprarealistă. L-a cunoscut pe Pablo Picasso în timp ce ea lucra pe platourile de filmare ale peliculei „The Crime of Monsieur Lange” a lui Jean Renoir. Relația lor a durat aproximativ un deceniu, până în 1943, perioadă în care Maar a fost muză și model pentru o serie de lucrări ale pictorului spaniol, inclusiv pentru mai multe portrete.

Povestea de dragoste dintre Pablo Picasso și Dora Maar este, fără îndoială, una dintre cele mai zbuciumate ale istoriei artei secolului 20.

Deși căsătorit cu Olga Khokhlova și într-o relație cu Marie-Thérèse Walter, pictorul a început povestea cu Maar, artistă care vorbea limba lui maternă și îi împărtășea viziunile politice și intelectuale.

După ce l-a părăsit, Dora Maar a început să picteze, creând lucrări figurative și apoi abstracte care au fost prezentate în diverse expoziții în anii 1940 și 1950. În ultima parte a carierei sale, în anii 1980, Maar a revenit la fotografie cu fotogramele sale – tehnica de a crea imagini fără aparatul de fotografiat – care au scos din nou în evidență tendința sa suprarealistă. Maar a murit în 1997, la vârsta de 89 de ani.

Fotografie principală: Virgin and Crucifix (cca 1980), de Dora Maar (c) Amar Gallery