Galeria bucureșteană Gaep, prima dată la Art Paris
Galeria bucureșteană Gaep va participa pentru prima dată la târgul internațional Art Paris, unde va face o prezentare duo Damir Očko și Mircea Stănescu.
Art Paris marchează a 25-a aniversare cu o ediție care va reuni 134 de galerii din 25 de țări, la Grand Palais Éphémère, în perioada 30 martie – 2 aprilie 2023.
Gaep va prezenta lucrări de mari dimensiuni realizate la finalul anilor ’80 de Mircea Stănescu – un grup de „uriași blânzi” ce exprimă tumultul interior al artistului în perioada comunistă – și colaje recente ale lui Damir Očko care explorează limbajul ca instrument politic sau ca act de rezistență
Standul Gaep – singura galerie din România prezentă la această ediție – se va afla în sectorul Promises, dedicat galeriilor tinere.
Colajul, mediu de exprimare în timpul regimului totalitar
Pentru Mircea Stănescu, colajul a fost, în timpul regimului totalitar, mediul care exprima cel mai bine „o nemulțumire instinctivă, un reflex al unui existențialism falit, ce purta stigmatul convulsiv al propagandei roșii”. Artistul și-a canalizat această nemulțumire într-o serie de 26 de colaje de format mare, de peste 2,5 metri înălțime, cu o abordare de tip totul-este-posibil. Suprafața lucrărilor constă într-o acumulare de imagini din diverse surse, de la afișe de film și tăieturi din reviste la cărți poștale vechi, alături de alte materiale și mici obiecte, uneori punctate de tuș, desene sau cuvinte scrise. Fiecare lucrare înfățișează o siluetă umană într-o poziție inconfortabilă: aplecată, împovărată, defensivă, chinuită sau înfricoșată. Ele sunt, de fapt, siluete-oglindă ale unor frământări interioare și aspirații sufocate.
Realizate pe hârtie obișnuită, deteriorată odată cu trecerea anilor, lucrările au fost restaurate înaintea celei mai recente expoziții personale a artistului la Gaep, „Meditation upon Measure” (2021), care a deschis calea pentru expoziția muzeală „Mircea Stănescu: Insula clandestină” (2021 – 2022) la MNAC.
Damir Očko examinează prin practica lui complexitatea limbajului, coduri de control social, dimensiunea politică a corpului și diverse forme de violență, fragilitate și rezistență. Colajele selectate pentru Art Paris dezvoltă elemente vizuale și conceptuale din filmele sale „DICTA I” (2017) și „DICTA II” (2018).
În „DICTA I”, un bărbat cu machiaj teatral expresionist recită un poem al artistului – un text compus de Očko în manieră dadaistă după o scriere de Bertolt Brecht, „Writing the Truth: Five Difficulties”. În aparență, textul sună corect și adevărat. În realitate, nu are niciun sens. Očko face astfel referire la situațiile în care discursul politic fabrică o impresie de adevăr prin cuvinte.
„DICTA II” este construit în jurul unor „cuvinte de siguranță” („safewords”) – coduri care semnalează o limită ce nu trebuie încălcată. Acestea formează fundalul sonor al filmului, în timp ce imaginile înfățișează doi luptători de arte marțiale. Cuvintele sunt diferite, dar toate înseamnă același lucru: stop. Prin film și prin colajele derivate din el, artistul aduce în discuție limbajul fals, asamblând un vocabular cu un singur înțeles: „stop”.
Scurte biografii
Damir Očko (n. 1977, trăiește și lucrează în Zagreb) a avut expoziții personale la Muzeul Național din Matera (2022), Muzeul de Artă Contemporană din Zagreb (2019), Jeu de Paume în Paris (2019), CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux (2018), Galeria Națională din Praga (2018), DAZIBAO Montreal (2016), Pavilionul Croației la cea de-a 56-a ediție a Bienalei de la Veneția (2015) și Palais de Tokyo în Paris (2012). Gaep a prezentat două dintre expozițiile lui personale: Pear Fate Meter (2020) și Repeat After Me (2016). Očko este câștigătorul Premiului HT pentru Artă Contemporană din Croația în 2019.
Mircea Stănescu (n. 1954, trăiește și lucrează în Sibiu) a studiat Tapiserie la Universitatea de Arte din București. Și-a reorientat discursul artistic înspre desen, instalație și fotografie în urma implicării în activitatea Atelier 35, care a încurajat o abordare experimentală printre tinerii artiști în România anilor ‘80. De-a lungul carierei, Stănescu a participat în bienale de artă precum Novi Sad Biennale (1999), Periferic 3 (Iași, 1999) și Art Encounters (Timișoara, 2017). Lucrările sale au fost expuse, printre altele, la Muzeul Național de Artă Contemporană din București (2021 și 2020), MuseumsQuartier în Viena (2002), Muzeul de Artă din Cluj (1998) și Muzeul Brukenthal din Sibiu (1996 și 1999). Gaep a prezentat două dintre expozițiile lui personale: Abstract Matters (2015) și Meditation upon Measure (2021).
Art Paris, la a 25-a ediție
Art Paris – care a fost fondat în 1999 – este organizat de France Conventions, o afacere de familie franceză. Datorită eforturilor depuse de proprietarii săi, Julien Lecêtre și Valentine Lecêtre, împreună cu directorul târgului, Guillaume Piens, în decurs de 25 de ani, Art Paris a devenit un eveniment artistic de primăvară de prim rang, un târg de artă inovator care încurajează descoperirea, propunându-și să exploreze în profunzime lumea artei moderne și contemporane.
În cifre, Art Paris 2023 arată astfel: 134 de expozanți, 25 de țări, mai mult de 900 de artiști reprezentați, 40% participanți străini, 60% galerii franceze, 33% nou veniți. Ediția de anul trecut a înregistrat 68.787 de vizitatori, potrivit site-ului evenimentului.
Credite imagini
Mircea Stănescu, Untitled, 1987-1988, colaj, 267 x 164 x 4.3 cm © Mircea Stănescu, prin amabilitatea artistului și a galeriei Gaep
Damir Očko, Untitled (Safewords), 2019, colaj, 50 x 40 cm © Damir Očko, prin amabilitatea artistului și a galeriei Gaep