Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Galeria Parter, redeschisă cu o expoziție Cornel Brudașcu – Ștefan Bertalan
c. brudascu, untitled, 2022, foto marius poput

Galeria Parter, redeschisă cu o expoziție Cornel Brudașcu – Ștefan Bertalan

Galeria Parter de pe strada Iuliu Maniu din Cluj-Napoca va fi redeschisă pe 26 iulie cu o expoziție ce reuneșște lucrări semnate Ștefan Bertalan și Cornel Brudașcu, reprezentanți ai neoavangardei românești.

Expoziția, deschisă până pe 9 septembrie 2023, cuprinde lucrări din colecțiile Cornel Brudașcu, dr. Sorin Costina, Adrian Crivii, Ștefan Gadola și Fundația Plan B și este îngrijită de Mihai Pop.

Neoavangarda românească

Ștefan Bertalan și Cornel Brudașcu aparțin generației numite azi Neoavangarda românească: artiști deja activi la mijlocul anilor ‘60, ale căror lucrări au însemnat o evoluție remarcabilă în acele timpuri – nu doar față de goliciunea ideologizată a culturii oficiale, ci și prin capacitatea lor de inovare a limbajului vizual, în cazul acesta, al picturii.

„Pentru că generațiile tinere nu sunt familiarizate cu opera acestor artiști, am ales pentru expoziție lucrări din perioade diferite, unite prin intensitatea și puterea lor de a clarifica preocupări care traversează aceste practici”, precizează reprezentanții galeriei.

Ștefan Bertalan rămâne exemplar pentru felul temerar în care a cercetat natura și lumina, dar și pe el însuși. Puterea psihologică a lucrărilor sale, capacitatea lor de a ne interpela derivă din această analiză a sinelui și a locurilor sale imaginare, care animă practica lui Bertalan.

Deși preocupată aproape exclusiv de corp, pictura lui Cornel Brudașcu este lipsită de emfază, enunțată pe un ton măsurat și într-o deplină adecvare a instrumentului de lucru la intenție. Prin desene abia atinse uneori, prin linii apăsate și repetate în alte cazuri, șterse din nou câteodată, el scrie o biografie a corpului masculin, între prezența erotică a balerinului și cea dramatică a omului bătrân, între studiu riguros și momente de frivolitate ori de perfectă dezinvoltură.

s. bertalan, the lacemaker 1984, foto m. poput

Ștefan Bertalan, „The Lacemaker”, 1984, foto: Marius Poput

Despre artiști

Ștefan Bertalan (1930 – 2014), absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj, a fost fondator al grupurilor experimentale 111 (împreună cu Roman Cotoșman și Constantin Flondor) și Sigma (împreună cu Doru Tulcan, Constantin Flondor, Lucian Codreanu, Ion Gaita și Elisei Rusu), grupuri influențate de constructivism și cinetism. Printre evenimentele care i-au consacrat cariera artistică se numără participările din anul 1969 la Bienala de artă constructivistă „Elemente+Prinzipien” de la Nurenberg și la Expoziția Internațională de Artă Constructivistă de la Sonja Henje Gallery din Oslo, unde a fost considerat o adevărată revelație în rândul criticilor de artă.

Cornel Brudașcu (n. 1937) este absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj, a participat la numeroase expoziții colective, dintre care le amintim pe cele de la Musée d’art moderne, Paris (2020), Espace Niemeyer, Paris (2019), Centre Pompidou, Paris (2018), Tate Modern, Londra (2015) și Ludwig Museum, Budapesta (2011). S-a remarcat în anii ’70 prin lucrările sale de factură hiperrealistă, impunându-se în rândul artiștilor neoavangardei românești, experimentată în mediul picturii. Cornel Brudașcu a influențat o întreagă generație de artiști din Cluj aflată acum în plină afirmare pe plan internațional, numită de critică „Școala de la Cluj”.

Expoziția va putea fi vizitată de marți până sâmbătă, între orele 12:00 și 18:00.

Fotografie principală: Cornel Brudascu, „Untitled”, 2022 (c)  Marius Poput