Henri Matisse și Joan Miró, reuniți într-o expoziție la Barcelona
O expoziție reunește doi giganți ai picturii secolului al XX-lea: Henri Matisse și Joan Miró. Acești doi artiști, cu stilurile lor aparent foarte diferite, s-au apreciat reciproc fără să se copieze.
Fundația Joan Miró, în colaborare cu Muzeul Matisse din Nisa, explorează relația dintre acești doi maeștri ai picturii contemporane în expoziția „MiróMatisse. Más allá de las imagines/ MiróMatisse, dincolo de imagini”. Expoziția poate fi vizitată până la 9 februarie 2025, la Fundația Miró din Barcelona.
Cei doi pictori nu au făcut parte din aceeași generație și sunt asociați cu fauvismul pentru Matisse, suprarealismul pentru Miró. Totuși, cei doi artiști se admirau reciproc. Se înțelegeau pentru că aveau Mediterana în comun. „Matisse și-a petrecut prima vară la Collioure în 1905, iar Collioure a fost locul de naștere al fauvismului. Iar Miró avea o casă în Mont-roig del Camp, în sudul Cataloniei, tot lângă mare. Pentru el, acest loc era esența operei sale”, explică Véronique Dupas de la Fundația Miró.
O diferență de 24 de ani
Cei doi pictori s-au cunoscut în anii 1930 prin intermediul fiului lui Henri Matisse, Pierre, care a devenit galeristul lui Miró în Statele Unite. „Matisse era cu 24 de ani mai în vârstă decât Miró. Dar când Matisse trecea printr-o criză creativă, a găsit în Miró o sursă de inspirație”, spune Marko Daniel, director al Fondation Miró. „Atunci au început o relație foarte profundă. Amândoi doreau să schimbe arta”, continuă el.
În clădirea albă a Fundației Miró, construită de un discipol al lui Le Corbusier, expoziția reunește 160 de piese, inclusiv picturi excepționale precum „Vue Notre-Dame” de Matisse, cu albastrul său care devine gri, împrumutat de la MoMA din New York. Expoziția include, de asemenea, „Tête de paysan catalan” de Miró.
Cele mai multe dintre lucrări nu seamănă între ele, dar comunică între ele.
„Scopul nostru a fost să arătăm că o relație creativă între doi artiști nu se bazează neapărat pe imitație”, explică Rémi Labrusse, curatorul expoziției, pentru care relația lor nu este „un sistem de maestru și discipol”. Scopul său a fost să arate „cum munca unui artist poate face ca munca celuilalt să dea roade, chiar dacă nu seamănă”.
Dar, deși cei doi pictori nu se cunoșteau încă, unele dintre pânzele lor seamănă între ele, cum ar fi „Collioure en août” a lui Matisse și „La Plage de Cambrils” a lui Miró. Acesta este un semn că cei doi artiști împărtășeau o viziune comună asupra artei.
Foto credit: La Fundació Joan Miró