Identitatea unui pictor bizantin, descoperită în urma analizei caligrafiei de pe picturile murale
Identitatea unui pictor bizantin notabil a fost descoperită după ce a fost analizată caligrafia de pe un manuscris medieval miniatural, potrivit Associated Press.
Manuel Panselinos, așa cum este cunoscut artistul, a fost contemporan cu Giotto și la fel de influent în arta bizantină pentru că a adăugat un sentiment de umanitate, inclusiv expresii faciale și o mai mare atenție la proporții și profunzime, în lucrări religioase ortodoxe rigide.
Cu toate acestea, când experții nu au putut identifica nimic din viața artistului, au început să suspecteze că Panselinos – care înseamnă „lună plină” în greacă – era doar un pseudonim. Lucrările atribuite artistului de la sfârșitul secolului al XIII-lea și începutul secolului al XIV-lea sunt considerate printre cele mai bune exemple produse în regiune în acea perioadă.
Arta bizantină decorează bisericile din Grecia, Serbia și alte țări ortodoxe orientale care au făcut parte din Imperiul Roman de Răsărit și, mai târziu, din Imperiul Otoman-Turc. Aceasta se caracterizează prin figuri foarte stilizate și alungite, forme abstracte, culori aplatizate și contururi ascuțite – de obicei decorate cu aur.
Panselinos și contemporanii săi sunt cunoscuți pentru crearea unui fel de renaștere în rândul stilului pentru reînvierea formelor și tehnicilor din antichitate.
Cercetările efectuate de călugărul grec și cercetătorul în lingvistică Cosmas Simonopetritis l-au conectat pe Panselinos cu pictorul Școlii Macedonene Ioannis Astrapas din orașul Salonic din nordul Greciei. Expertul în grafie Christina Sotirakoglou a comparat ulterior literele dintr-un manuscris atribuit lui Astrapas cu cele de pe o pictură bisericească realizată de Panselinos în nordul Greciei.
Cercetările anterioare l-au asociat pe Astrapas cu artistul și savantul care a scris și ilustrat textul de la începutul secolului al XIV-lea, Codex Marcian GR 516, pe o varietate de subiecte precum astronomia și teoria muzicii. O lună plină a fost, de fapt, pictată în ilustrații.
Analiza „a fost foarte dificilă, deoarece scrisul de pe picturile murale este cu majuscule, iar pictorii și-au subtilizat scrisul personal pentru a se conforma” formatului tradițional, a declarat Sotirakoglou pentru Associated Press. În schimb, „Codexul Marcian este scris cu litere minuscule foarte mici”.
Cu toate acestea, semnăturile artiștilor sunt neobișnuite pentru acea perioadă, iar pentru a confirma descoperirea va trebui să fie analizate mai multe lucrări ale lui Panselinos.
Foto credit: Christina Sotirakoglou Facebook