Incursiune în lumea lui Brâncuşi, la Muzeul de Artă Craiova
Pornind de la sculptura “Coapsa” de Constantin Brâncuși, aflată în patrimoniul Muzeului de Artă Craiova, Călin Dan propune un proiect de cercetare artistică care vizează, în esență, subiectul mai larg al înțelegerii operei brâncușiene.
Investigația sa se materializează în formule vizuale complexe, structurate pe referințe de natură exegetică, dar mai ales artistică, oferind astfel o perspectivă contemporană asupra modului în care privitorul se raportează la creația lui Brâncuși.
Expoziția este concepută dintr-o suită de episoade
Sensul acestora este reorientarea viziunii de tip folcloric-naționalist, dominantă în spațiul autohton, către un discurs adaptat gândirii contemporane, arată reprezentanţii muzeului, pe site-ul oficial.
Cercetarea se concentrează pe relația cu Marcel Duchamp, care a fost prietenul, promotorul și nu în ultimul rând artistul care, împreună cu Brâncuși, a reușit să impună un nou cod de înțelegere a fenomenului artistic din prima jumătate a secolul al XX-lea, foarte actual și astăzi. Gândit pe mai multe paliere, proiectul se dezvoltă, în principal, pe o axă cronologică, care debutează din sala în care este expusă lucrarea “Fragment de tors”, cunoscută și sub denumirea de “Coapsa/La Cuisse”. Această piesă de început a lui Constantin Brâncuși, pentru care a pozat Lilly Waldenberg, a fost realizată în anul 1909, fiind oferită cadou de nuntă prietenului său avocatul Victor N. Pop, cunoscut ca primul colecționar al operelor brâncușiene.
Ca discurs epic, “Coapsa” rămâne una dintre cele mai ofertante piese ale artistului, fiind considerată ultima lucrare realizată în manieră “tradițională” și, totodată, o creație cu caracter singular în opera sa. În relație cu aceasta, transmisia video, în timp real, pe care o propune Călin Dan, poate fi urmărită din spațiul care încheie traseul expozițional. Sunt conturate distinct segmente importante ce marchează existența lui Brâncuși, într-un parcurs reconstituind cu mijloace de factură onirică, specifice lui Marcel Duchamp, evoluția celui mai prestigios artist român, a cărui viață și operă conțin inepuizabile resurse creative pentru contemporani.
Călin Dan propune un itinerar care poate fi perceput drept unul inițiatic, într-o formulă atipică creatorilor români care, în genere, sunt atașați de un tipar de reprezentare monocord, solemn și folclorizant. Discursul conceput de artist conține o substanțială infuzie ludică, în dorința de a se raporta la teme importante într-o formă cât mai accesibilă. În acest sens “Spiritele” sunt concepute ca niște toteme metalice, înfășurate în pânză albă asemenea unor mumii, care este în prima sală a expoziției și ghidează traseul
Parcursul se apropie de final odată cu conexiunea video cu “Coapsa”, plasată alături de o filmare de autor prin care artistul speculează o viziune erotizantă asupra celebrului complex brâncușian de la Târgu Jiu. Restul spațiului este aglomerat, în mod simbolic, cu o mulțime de socluri goale, ca semn al faptului că personalități precum Brâncuși și Duchamp nu pot fi distribuite pe soclurile fixiste ale trăirii solemne, ci alimentează permanent o memorie culturală conectată activ la existența artistică recentă. Această dimensiune este ilustrată de Călin Dan prin lucrările unor artiști reprezentanți ai celei mai recente modernități precum: Anish Kapoor, Paul Neagu, Ciprian Mureșan și Romelo Pervolovici, ale căror creații sunt influențate de Constantin Brâncuși.
Expoziția “La cuisse de Marcel” poate fi vizitată în sălile de la parterul Palatului Jean Mihail, până pe 20 februarie, de miercuri până duminică, între orele 10,00 – 17,00. În prima zi de miercuri a fiecărei luni calendaristice, intrarea este gratuită.
Credit foto şi text: Muzeul de Artă Craiova