Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Interesul lui Leonardo da Vinci pentru parfumuri, în expoziție la Château du Clos Lucé
leonardo da vinci parfumes

Interesul lui Leonardo da Vinci pentru parfumuri, în expoziție la Château du Clos Lucé

„Léonard de Vinci et les Parfums à la Renaissance/ Leonardo da Vinci și parfumurile Renașterii”, o expoziție deschisă la Château du Clos Lucé din Amboise, în centrul Franței, explorează acest aspect fascinant și puțin cunoscut al activității polimatului.

Leonardo a venit la Amboise la invitația lui Francisc I, care a domnit ca rege al Franței din 1515 până în 1547. După ce a auzit povești despre talentele variate ale italianului, Francisc l-a numit „primul pictor, inginer și arhitect al regelui”. În schimbul serviciilor sale, l-a găzduit pe Leonardo la Clos Lucé, la mică distanță de unul dintre propriile sale castele, Château d’Amboise. Din nefericire, la Clos Lucé Leonardo și-a scris testamentul, a predat caietele și schițele sale discipolului său Francesco Melzi și a murit în 1519.

Prezentată ca o experiență olfactivă multisenzorială, expoziția arată că Leonardo a devenit interesat de parfumuri după ce a comparat mecanismele mirosului cu cele ale văzului și auzului.

El a colecționat parfumuri disponibile în comerț, multe dintre ele realizate din uleiuri, flori și grăsimi animale și vegetale, și a înregistrat rețetele acestora. A luat notițe despre tehnicile de distilare și macerare: „Îndepărtați acea suprafață galbenă care acoperă portocalele și distilați-le într-un alambic”, scria el în Codex Forster, „până când distilarea poate fi considerată perfectă”.

În timpul Renașterii, parfumurile erau adesea așezate în arzătoare asemănătoare cu cele care conțineau tămâie, astfel încât parfumurile aveau și rolul de odorizante care mascau mirosul omniprezent neplăcut; Leonardo a proiectat unele dintre aceste obiecte. Parfumurile erau, de asemenea, folosite pentru a proteja împotriva bolilor, despre care se credea la acea vreme că se răspândesc prin miasme sau prin aer contaminat.

Unul dintre proiectele lui Leonardo pentru un dispozitiv de ardere a fost modelat după o pasăre cunoscută sub numele de pasăre cifru.

Expoziția prezintă o reconstrucție modernă, expusă alături de scrierile artistului.

Vizitatorii pot mirosi, de asemenea, colierul negru de chihlimbar purtat de femeia descrisă în tabloul său din 1489, „Doamna cu hermină”, care emană un miros dulce, de pământ.

Cărți de rețete, portrete

Alte obiecte expuse scot în evidență lumea mirosurilor renascentiste: cărțile de rețete evidențiază arta parfumeriei din secolul al XV-lea; moda epocii arată o ostentație pe măsura parfumurilor aplicate de purtători; în timp ce portretele realizate de Giovanni Pietro Rizzoli și Giovanni Antonio Boltraffio contribuie la imaginea somptuozității renascentiste.

leonardo da vinci si parfumurile

Interesul lui Leonardo pentru parfumuri ar fi fost inspirat de mama sa, Caterina, o femeie misterioasă care ar fi putut fi o sclavă emancipată, adusă în Italia de la casa ei din Caucaz, prin Constantinopol. Carlo Vecce, profesor de literatură italiană la Universitatea din Napoli și unul dintre curatorii principali ai expoziției, a documentat în cercetările sale călătoria ei spre vest.

Expoziția poartă vizitatorii prin camere tematice care evidențiază diversele culturi ale parfumurilor pe care mama lui Leonardo le-ar fi întâlnit pe drumul spre Italia. Acestea se întind de la piețele din Constantinopol, unde parfumurile erau folosite în scopuri atât de diverse precum vindecarea, dieta și cultul religios, până la magazinele Spezieri, un ordin de comercianți de medicamente și mirodenii concentrat în Veneția. În ambele locuri, Caterina ar fi întâlnit parfumuri realizate din mirodenii precum piper, smirnă, isop și scorțișoară.

Deși ar putea părea că o întreprindere de creare de parfumuri este complet deconectată de activitatea de pictor a lui Leonardo, ar putea exista un fir care să le unească. Deși nu se știe dacă Leonardo a purtat de fapt vreunul dintre parfumurile pe care le-a creat, se știe că unul dintre discipolii săi era cunoscut ca preferând un amestec de gălbenuș de ou, semințe de in și ulei de rozmarin, pe care el și maestrul său l-au creat cu aceleași tehnici pe care le foloseau pentru a amesteca vopselele.

Expoziția „Leonardo da Vinci și parfumurile Renașterii” este expusă la Château du Clos Lucé din Amboise, Franța, până la 15 septembrie.