Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  INTERVIU – Directorul MNAC îndeamnă artiștii să se înscrie pentru achiziția de lucrări: Nu există preconcepție în această sesiune
mnac 8 leviathan, curatorial.ro

INTERVIU – Directorul MNAC îndeamnă artiștii să se înscrie pentru achiziția de lucrări: Nu există preconcepție în această sesiune

Călin Dan, directorul Muzeului Național de Artă Contemporană, oferă într-un interviu acordat Curatorial.ro noutăți despre sesiunea de achiziții de lucrări de artă care vor îmbogăți patrimoniul instituției. El face apel la artiști să se înscrie în cursă, până pe 9 septembrie, subliniind că „nu există o preconcepție în această sesiune”. Juriul nu va ține cont de rezultatele celei din 2020 atunci când va face selecția pentru acest an.

„După sesiunea din 2020, care a fost un evident succes, am solicitat – în 2021 – Ministerului Culturii o sumă mult mai mică, de 500.000 de lei, propunând să se facă un sistem de finanțare anuală pentru operațiuni de mai mică anvergură, care pot fi mult mai lesne controlate de personalul muzeului. Nu s-a reacționat pozitiv la această solicitare, iar acum, în 2022, actuala conducere a ministerului a considerat că e un moment bun să reluăm procedurile din 2020 cu o sumă comparabilă, nu similară, pentru că 2 milioane de lei, anul acesta, sunt altceva decât acum doi ani”.

În urmă cu doi ani au fost achiziționate lucrări realizate între 1970 și 2020. Numărul artistelor achiziționate a fost 40, plus două grupuri cu componentă feminină. Cel mai tânăr artist achiziționat avea vârsta de 23 ani, iar cel mai vârstnic, 85 ani.

Dacă în 2020 au fost înregistrate 477 de aplicații, dintre care au fost selectate 167 de lucrări semnate de 100 de artiști români, situația – pentru moment – nu este deloc comparabilă. Care este cifra momentului?

„Cifra este zero. Cum a fost și atunci, în prima etapă. Există, pe de o parte, acest blocaj psihologic al aplicantului care, dacă are 2 luni în față, preferă să aștepte 1 lună și 3 săptămâni”, a răspuns Călin Dan.

El a remarcat că o posibilitate era să fi recurs la varianta unor termene foarte scurte pentru înscrierile în sesiune, însă motivația celor din muzeu a fost de ordin administrativ. „Noi suntem puțini și ideea de a primi sute de dosare pentru procesare într-o singură săptămână nu e cea mai fericită, dar probabil că așa o să fie”.

Reacția comunității artistice nu poate fi anticipată

În 2008, MNAC era înființat de șapte ani și funcționa în sediul actual de patru ani. Atunci a avut loc o sesiune similară de achiziții și au fost cumpărate câteva zeci de lucrări. Doisprezece ani mai târziu, fără ca alte astfel de achiziții să aibă loc, au fost cumpărate – cu 2 milioane de lei – 167 de lucrări, iar pentru sesiunea de anul acesta, directorul MNAC nu poate spune că are o previziune.

„Sunt doar curios. Ar fi imposibil să am o previziune, pentru că este a doua oară când mă confrunt cu acest fenomen. Prima dată nu știam despre ce e vorba, acum știu despre ce a fost vorba prima oară. Dar, cum spune proverbul «numai o dată e prima dată». Nu știu în ce fel va reacționa a doua oară comunitatea artistică. Va fi mai încrezătoare în această procedură? Vor veni mai multe aplicații? Sau va fi ușor blazată?”.

Călin Dan face apel la artiști să depună dosarele: „Nu există o preconcepție în această sesiune de achiziții. Faptul că este a doua nu înseamnă că ne uităm la prima. Nu înseamnă că dacă ai aplicat la prima sesiune și juriul nu te-a selectat lucrul se va repeta de data aceasta. S-ar putea ca a doua oară – între timp, juriul s-a maturizat, a căpătat cunoștințe în plus – să își schimbe direcția de opțiuni. Dacă în prima sesiune ai fost achiziționat nu înseamnă că nu vei fi achiziționat și în a doua. În fond, un muzeu serios caută să aibă un număr de lucrări de la același artist, nu doar una. Mă rog, în măsura în care artistul este de o anume importanță. Ai interesul să poți oricând să oferi un fel de panoramă cât de restrânsă a atelierului acelui artist”.

Legat de componența juriului de anul acesta, nu a putut face precizări, această informație fiind, conform regulamentului, transmisă la finalul concursurilor.

Componența juriului de selecție a artiștilor și lucrărilor care au intrat în negocierea directă în 2020 a fost: Horea Avram – președinte Asociația Internațională a Criticilor de Artă (AICA), filiala România, reprezentant al Uniunii Artiștilor Plastici din România; Cătălin Davidescu – curator, critic de artă, Craiova; Anca Mihuleț – curator, critic de artă; prof. univ. dr. Ruxandra Demetrescu – director Școala Doctorală, UNArte București; dr. Zoran Eric – curator șef, Muzeul de Artă Contemporană – Belgrad (membru în Consiliul Științific MNAC); conf. univ. dr. Cătălin Gheorghe – Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Facultatea de Arte Vizuale și Design, Departamentul Istoria și Teoria Artei; Diana Marincu – director artistic Fundația Art Encounters, Timișoara; Frances Morris – director Tate Modern, Londra (membru în Consiliul Științific MNAC); Irina Radu – șef secție Colecții-Conservare, MNAC; conf. univ. dr. Mara-Victoria Rațiu – prorector Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca (membru în Consiliul Științific MNAC); Andrei Siclodi – director Künstlerhaus Büchsenhausen (membru în Consiliul Științific MNAC).

Sesiune importantă. Rezultate departe de a fi conforme unei construcții gândite conceptual

Pentru că afirma în trecut că Legea achizițiilor publice limitează într-o oarecare măsură proiectul, Călin Dan a explicat: „Este gândită pentru un anumit tip de context – direct competitiv. Artele vizuale și colecțiile muzeale nu sunt în context competitiv. Nu în acest mod. Poate din acest motiv nu trebuie să îi punem pe aplicanți să își facă un cont în SICAP”.

„Muzeele lumii, în mod obișnuit, fac achiziții fie direct, fie prin comitete de sponsori prin operațiuni de tatonare și de studiu, își creează un bazin de interes, pe diverse criterii, care sunt lesne de presupus, un corp de specialiști care să furnizeze informațiile necesare și, după aia, în funcție de priorități, de resurse și de relațiile dintre unii artiști și instituții, sau galerii și instituții, din aceste liste – care sunt mereu împrospătate – se face ordinea priorităților. Asta demonstrează că factorul activ este muzeul și comitetul director și comitetul științific. Însă, la noi, factorul activ este comunitatea. Sigur, rezultatele pot fi bune, dar sunt departe de a fi conforme unei construcții gândite conceptual a colecției”.

Colecția MNAC, a adăugat Dan, „a fost și va rămâne prin aceste achiziții un fel de oglindă neutră a ceea ce se întâmplă în România”.

„Nu e nici mai bine, nici mai rău decât în alte părți. E într-un anume fel”, a afirmat el.

În final, Călin Dan și-a exprimat convingerea că „va fi o sesiune de achiziții importantă”. Despre planurile pentru finalul de an, el a spus că, după sezonul expozițional de vară, vor urma două luni în care vor fi organizate mai multe proiecte, iar la în luna noiembrie va fi inaugurat sezonul de toamnă.

Fotografie: imagine din expoziția „Leviathan”, depozitul MNAC. Credit foto: curatorial.ro