INTERVIU – Felipe Cohen: Formarea unui artist coincide cu formarea unui corp de lucrări, iar cele două se influențează reciproc
Artistul brazilian Felipe Cohen, care expune în prezent la galeria bucureșteană Gaep, vorbește într-un interviu acordat Curatorial.ro despre parcursul său artistic, despre modul în care fuzionează sculptura și pictura, despre principalele sale teme de interes.
Picturile din expoziția de la București, spune el, „sunt o manifestare a unui gând mai amplu care-mi străbate întreaga producție artistică”.
„Eyelids”, prima expoziție personală a lui Felipe Cohen la Gaep, prezintă 13 picturi noi dintr-o serie născută din interesul lui profund față de manifestările luminii în natură, precum și șase obiecte sculpturale variate. „Lumina își face apariția în lucrările mele ca un element de construcție”, subliniază artistul în interviu.
El transpune atmosfera obiectelor în culoare și spune că îi place să reviziteze genuri tradiționale din istoria artei, precum peisajul, „aproape ca și când ar fi niște posibilități arhetipale de exprimare”.
Felipe Cohen (n. 1976, trăiește și lucrează în São Paulo, Brazilia) este câștigătorul mai multor premii – illy SustainArt Award la ARCOmadrid (2016), Atos Visuais Funarte (2007) și Fiat Mostra Brasil (2006) – și cvadruplu nominalizat la PIPA Prize în Brazilia (2016, 2013, 2012, 2010). Lucrările lui se află în colecții ale unor instituții ca Museu de Arte Moderna de São Paulo, Museu de Arte do Rio și SMoCA: Scottsdale Museum of Contemporary Art.
Cum ți-ai descrie parcursul artistic?
Felipe Cohen: Am absolvit Arte Vizuale cu o specializare în sculptură. Cred, însă, că învăț în continuare și că acest lucru se va întâmpla atâta vreme cât voi lucra. Formarea unui artist coincide cu formarea unui corp de lucrări, iar cele două se influențează reciproc – lucrările formează artistul și viceversa.
Crezi că un artist are nevoie de o strategie de imagine sau creația este suficientă pentru a atrage atenția publicului? Pe lângă talent, ce este cel mai important în această activitate?
Felipe Cohen: Nu știu. Eu, unul, nu am o strategie de brand, dar observ că sunt din ce în ce mai mulți artiști cu o perspectivă mai antreprenorială decât a mea. Nu am nimic împotriva ei, doar că eu, poate cu o viziune mai romantică, am încă sentimentul că aceasta-i o misiune a galeriei, nu a artistului. Artistul ar trebui să se concentreze pe practica sa, pe construirea unei practici poetice.
Ești un artist ocupat, premiat, ce reprezintă pictura pentru tine?
Felipe Cohen: Picturile din expoziția de la București sunt o manifestare a unui gând mai amplu care-mi străbate întreaga producție artistică. Pictura este doar un mijloc de exprimare a unor idei care apar frecvent și în alte lucrări ale mele, în alte medii artistice. În cazul seriei „Eyelids”, am simțit nevoia de a explora acest mediu bidimensional pentru că voiam să articulez pe o suprafață plană niște problematici abordate deja în sculpturi. Voiam să lucrez cu imagini formate din culori și lumină.
Lumina, care este esențială în arta vizuală și nu numai, reprezintă unul dintre principalele tale interese. Cum poate ea fi folosită cel mai bine? Ce anume din ea transpui în arta ta?
Felipe Cohen: Într-adevăr, lumina își face apariția în lucrările mele ca un element de construcție. Iar în artele vizuale este, cu siguranță, fenomenul fundamental. Mai ales atunci când fac sculpturi, îmi place să lucrez într-o zonă unde este evident că datorită luminii totul devine vizibil. Două dintre cele mai lungi serii de lucrări pe care le-am realizat sunt meditații asupra luminii.
Expoziția de la București include lucrări inspirate de apus. Interesant este și că privitorul e, la rândul lui, privit de tablou. Ai ales această reciprocitate om-peisaj sau a venit natural în timpul creației? Care este mesajul pe care vrei să îl transmiți?
Felipe Cohen: Această serie s-a născut din obiecte sculpturale de tip cutii-vitrină în care exploram fenomenul apusului prin intermediul unor elemente poziționate pe suprafețe de sticlă și care, prin oglindire, creau situații asemănătoare cu cele întâlnite în natură, când soarele atinge orizontul. Era vorba, cu alte cuvinte, despre peisaje construite tridimensional. Pornind de la proiectele acestor obiecte, am devenit interesat să creez imagini similare pe o suprafață plană. Să transpun atmosfera lucrărilor tridimensionale în culoare și într-o logică de design specifică spațiului bidimensional. Consecința este că acum fac peisaje în pictură, ceea ce mă interesează foarte mult pentru că îmi place să revizitez genuri tradiționale din istoria artei, precum peisajul, aproape ca și când ar fi niște posibilități arhetipale de exprimare.
Vor exista noi lucrări în seria „Eyelids”?
Felipe Cohen: Cu siguranță. Simt că nu am epuizat încă toate posibilitățile.
Iei în calcul să te concentrezi în viitor pe o altă temă, un alt subiect din natură pe care să îl folosești în creațiile tale? Care ar fi acesta?
Felipe Cohen: Iau în calcul totul, dar de decis, decide opera. Lucrările sunt cele care trebuie să indice căi viitoare de urmat.
Per ansamblu, cum se întrevede acest an pentru arta ta? Ce planuri ai?
Felipe Cohen: Anul acesta voi mai avea o expoziție personală în Portugalia, foarte curând. Altminteri, nu obișnuiesc să-mi fac planuri de carieră. Vreau doar să lucrez și să am în continuare ocazii să-mi prezint lucrările.
Fotografii: prin amabilitatea artistului și a galeriei Gaep