Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  „Irișii” lui Van Gogh se văd albaștri astăzi, dar odată au fost violet
irises van gogh getty museum

„Irișii” lui Van Gogh se văd albaștri astăzi, dar odată au fost violet

O analiză a tabloului „Irises” (1889) al lui Vincent van Gogh de către cercetătorii de la Getty Center din Los Angeles evidențiază că florile au fost violete atunci când au fost pictate de artist.

În 8 mai 1899, Vincent Van Gogh s-a internat în spitalul de psihiatrie din Saint-Rémy-de-Provence în urma unei perioade de instabilitate emoțională intensă. În dimineața următoare, și-a dus vopselele, șevaletul și pânza în grădina împrejmuită de ziduri a spitalului și a început să picteze florile de iris (stânjenel) în fastul lor primăvăratic și în fundal cu galbenul ruginit al păpădiilor.

A pictat aproximativ 130 de lucrări la azil, fiind una dintre cele mai prolifice perioade ale sale.

Statura și semnificația lucrărilor pictate în timpul ultimului an de viață al lui Van Gogh s-au schimbat în timp. La fel s-a întâmplat și cu tabloul „Irises”, deși aici schimbarea este și fizică: astăzi, florile sale sunt albastre, când odată au fost violet.

Lac de geraniu

Curatorii de la Getty Center din Los Angeles, care deține pictura din 1990, bănuiau de mult timp acest lucru. Închiderea Getty în 2020 a oferit oportunitatea unei analize, muzeul urmând să își prezinte concluziile în cadrul expoziției „Ultra-Violet: New Light on Van Gogh’s Irises”.

irisi van gogh

Ideea că irișii lui Van Gogh au fost cândva de culoare violet vine chiar de la artist. Într-o scrisoare din 9 mai către fratele său, Theo, Vincent descrie „realitatea” vieții înconjurat de „diverși oameni nebuni în această menajerie”, înainte de a menționa „datoria sa de a lucra” și că a început să picteze „iriși violeți”.

Pentru a dovedi acest lucru, cercetătorii au folosit tehnici analitice neinvazive, cum ar fi spectroscopia de fluorescență cu raze X, pentru a descoperi prezența unui pigment roșu numit lac de geraniu.

Van Gogh a creat violetul amestecând vopsele albastre și roșii, inclusiv lacul de geraniu, care este foarte sensibil la lumină și dispare rapid prin expunere. În timp, roșul aproape că a dispărut, lăsând impresia unor iriși pictați într-o pată de albastru.

Cercetătorii Getty au creat o reconstrucție digitală a picturii pentru a arăta cum ar fi putut arăta florile inițial, contrastul dintre petalele violet și staminele lor aurii fiind cu atât mai puternic.

O altă descoperire intrigantă este prezența unui con de polen prins în vopseaua impasto din colțul din stânga jos al tabloului. Acesta provine probabil de la un pin umbrelă, care populează grădina din Saint-Rémy-de-Provence, conurile masculine eliberând polen în fiecare an, primăvara, în speranța de a fertiliza conurile feminine.

„Această expoziție ilustrează minunat modul în care conservatorii și oamenii de știință de la Getty colaborează pentru a înțelege și îngriji mai bine operele de artă”, a declarat Catherine Patterson, om de știință la Institutul de Conservare Getty. „Reconstrucția care a rezultat din această cercetare ne permite să vedem ‘Irises’ într-o lumină nouă și să apreciem mai bine intenția artistului”.

Rezultatele se vor vedea în „Ultra-Violet: New Light on Van Gogh’s Irises”, la Getty Center, Los Angeles, California, în perioada 1 octombrie 2024 – 19 ianuarie 2025.

Foto credit: Getty Museum, Los Angeles