
Istoric de artă crede că modelul lui Vermeer din „Girl With a Pearl Earring” era dintr-o sectă religioasă obscură
O nouă ipoteză a fost prezentată recent cu privire la identitatea modelului din tabloul „Girl With a Pearl Earring/ Fata cu cercel de perlă” (circa 1665), cea mai faimoasă operă a lui Johannes Vermeer (1632-1675), care a alimentat în permanență speculațiile.
Potrivit istoricului de artă britanic Andrew Graham-Dixon, care și-a detaliat ideea într-o carte care va apărea în 23 octombrie, „Vermeer: A Life Lost and Found”, frumoasa necunoscută cu privirea fermecătoare ar putea fi fiica principalilor săi mecena, asociată cu semnificații religioase speciale.
În timpul cercetărilor sale efectuate în arhivele din Delft și Rotterdam, Graham-Dixon s-a cufundat în legăturile strânse care îl uneau pe artist de clienții săi privilegiați: cuplul înstărit format din Pieter van Ruijven și Maria de Knuijt, care i-a comandat sau cumpărat aproape jumătate din cele 37 de tablouri cunoscute – principalul comanditar fiind Maria și nu Pieter, potrivit unui studiu publicat în 2023 de cercetătorii Piet Bakker și Judith Noorman de la Universitatea din Amsterdam.
Căsătoriți în 1653, cei doi au avut o fiică, Magdalena van Ruijven, născută în 1655. Potrivit lui Graham-Dixon, aceasta avea 12 ani la momentul realizării tabloului, pe care el îl situează în jurul anului 1667, și se angajase serios în credința creștină, în vederea confirmării sale. Pentru cercetător, opera ar fi o reprezentare alegorică a fetei, sub trăsăturile (cu referire la prenumele ei) Sfintei Maria Magdalena. Mai multe elemente ar indica această discipolă a lui Iisus, adesea asociată cu o prostituată pocăită sau „păcătoasă penitentă”: ochii ridicați, umezi, aproape imploratori, dar și ținuta și faimoasa perlă.
Dacă Maria Magdalena este cel mai adesea reprezentată cu părul desfăcut și însoțită de un craniu, o carte sau un flacon de unguent, un alt element îi este uneori asociat: perla. Această bijuterie de sidef de formă rotundă, ascunsă în adâncul stridiilor, are o semnificație ambiguă: simbolizează bogăția, senzualitatea și seducția, dar și Împărăția cerurilor, puritatea virgină, valoarea spirituală ascunsă și transformarea interioară. Fie purtate, fie scoase în semn de renunțare, perlele se regăsesc astfel în mai multe tablouri pe această temă, precum „Sfânta Maria Magdalena citind” de Piero di Cosimo (circa 1490-1495), „Maria Magdalena” de Jan van Scorel (1530), „Maria Magdalena pocăită” de Caravaggio (1597) și „Maria Magdalena scoțându-și bijuteriile” de Juan Correa (sec. al XVI-lea).
Teoria conform căreia Fata cu perla ar fi Magdalena a fost deja avansată în trecut. Dar Graham-Dixon o leagă mai precis de fiica lui Ruijven și de credințele acestei familii. Istoricul amintește că Vermeer, Pieter van Ruijven și soția sa Maria făceau parte din cercul „remonstranților”, adepți ai arminianismului – o mișcare protestantă anticalvinistă fondată la începutul secolului al XVII-lea pe baza ideilor lui Jacobus Arminius, apărător al rolului liberului arbitru în mântuirea fiecăruia.
Un model care hrănește speculații
Toți trei erau, de asemenea, membri ai unei alte mișcări pro-toleranță și anti-dogmatice: „secta” Collégiants, o asociație fondată de arminieni care promova o interpretare liberă a Bibliei și care număra în rândurile sale numeroase femei – un fapt neobișnuit pentru acea epocă.
Potrivit cercetătorului, picturile lui Vermeer, centrate pe personaje feminine cu gânduri secrete, serveau la decorarea încăperilor în care se întâlneau săptămânal membrii acestei faimoase secte. Această pistă se adaugă multor altor descoperiri făcute de-a lungul secolelor. Oare frumoasa femeie este fiica lui Vermeer, Maria? Un simplu studiu al unui chip idealizat? O femeie anonimă care ar avea o legătură secretă cu artistul? Acest mister seducător a inspirat în 1999 un best-seller al scriitoarei Tracy Chevalier, adaptat pentru cinema în 2003 de Peter Webber. În această ficțiune, modelul este o tânără servitoare de care pictorul s-a îndrăgostit și pe care mecena Pieter van Ruijven o hărțuiește sexual.