Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  „La ragazza che cammina” a lui Pistoletto, pictură în oglindă la București
la ragazza che camina, pistoletto

„La ragazza che cammina” a lui Pistoletto, pictură în oglindă la București

„Ileana Sonnabend & Arte Povera”, găzduită până la 22 septembrie de Muzeul Național de Artă al României, este o expoziție care subliniază legătura profundă dintre România și Italia, după cum apreciază Gian Maria Gros-Pietro, președintele Consiliului de Administrație al Grupului Intesa Sanpaolo, singura instituție financiară din Italia care și-a creat propria rețea de muzee de unde a fost împrumutată pentru această expoziție o lucrare de Michelangelo Pistoletto.

„La ragazza che cammina” (1966), de Michelangelo Pistoletto, este împrumutată muzeului din România de Gallerie d’Italia din Napoli.

Lucrarea, serigrafie pe oțel inoxidabil lustruit finisat în oglindă, cu dimensiuni de 230 x 120 cm, prezintă forma imaginii blocate ca o siluetă realistă într-o suprafață oglindită, explică istoricul de artă Francesco Tedeschi. „Picturile în oglindă” reprezintă cel mai recognoscibil gen de creație al lui Michelangelo Pistoletto, chiar dacă intervenția lui începând cu anii 1960 s-a desfășurat în direcții multiple, urmărind o continuitate coerentă a reflecției asupra valorii obiectului, a imaginii și a implicării celor care intră în relație cu lucrurile.

Așa cum artistul spunea într-unul dintre textele lui din 1966, există mai multe componente logice și teoretice ale picturilor în oglindă: crearea unei noi dimensiuni, încorporarea celor trei dimensiuni ale spațiului arhitectural și dimensiunea reflectată, concepută ca o reprezentare fictivă; simultaneitatea a două sau mai multe planuri temporale – cel fixat în imaginea serigrafiată pe suprafața oglinzii și cel al momentului în care aceasta cade sub privirea observatorului, multiplicat de toate momentele și locurile în care este plasată opera.

Arta, rol important în dezvoltarea unor comunități viabile

După vizitarea expoziției de la Muzeul Național de Artă al României din București, Gian Maria Gros-Pietro a declarat: „Inaugurată luna trecută de președintele Italiei, Sergio Mattarella, în timpul vizitei sale oficiale, această expoziție subliniază legătura profundă dintre România și Italia. Președintele Mattarella a descris România drept un «partener indispensabil» pentru Italia, un sentiment care rezonează profund cu Grupul Intesa Sanpaolo”.

Intesa Sanpaolo este singura instituție financiară din Italia care și-a creat propria rețea de muzee – Gallerie d’Italia din Milano, Torino, Napoli și Vicenza – pentru a găzdui patrimoniul artistic al băncii, o colecție de peste 35.000 de opere de artă.

Președintele Consiliului de Administrație al grupului a subliniat: „Implicarea Intesa Sanpaolo în inițiative culturale și artistice subliniază dedicarea noastră pentru încurajarea schimburilor culturale și a creșterii nivelului de cunoaștere. Prin artă, ne propunem să conectăm oamenii și comunitățile, îmbogățind textura culturală a țărilor în care ne desfășurăm activitatea. (…) Această expoziție demonstrează misiunea noastră și rolul social profund pe care arta și cultura îl joacă în dezvoltarea unor comunități viabile și durabile”.

Grupul financiar expune frecvent lucrări din propriul patrimoniu în diverse țări. „Colaborarea cu organizații și instituții internaționale de prestigiu, precum Muzeul Național de Artă al României, exemplifică viziunea noastră”, a conchis el.

Curatoriată de Ilaria Bernardi, expoziția „Ileana Sonnabend și Arte Povera” se concentrează pe relația dintre galerista de origine română și artiștii încadrați în curentul Arte Povera pe care ea i-a susținut – Michelangelo Pistoletto, Gilberto Zorio, Mario Merz, Giovanni Anselmo, Pier Paolo Calzolari, Giulio Paolini și Jannis Kounellis.