Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  „The Toilet of Venus”, din nou expusă la National Gallery după atacul activiștilor pentru climă
rokeby venus

„The Toilet of Venus”, din nou expusă la National Gallery după atacul activiștilor pentru climă

Tabloul „The Toilet of Venus” de Diego Velázquez, cunoscut sub numele de „The Rokeby Venus”, a fost expus din nou la National Gallery din Londra, la mai puțin de patru săptămâni după ce a fost retras pentru conservare în urma unui atac cu ciocane comis în 6 noiembrie de activiștii pentru climă din cadrul grupului Just Stop Oil.

Într-un comunicat, un purtător de cuvânt al National Gallery a declarat: „’The Rokeby Venus’” a fost readus în expoziție la 1 decembrie, după ce a fost supus unui tratament de conservare a unor daune minore suferite de suprafața picturii și a fost montat un nou geam. Suntem încântați să o avem din nou în expoziție”.

La 6 noiembrie, un purtător de cuvânt al National Gallery a declarat: „Cu puțin înainte de ora 11.00 în această dimineață (6 noiembrie 2023), două persoane au intrat în sala 30 a Galeriei Naționale. Cei doi au lovit The Toilet of Venus („The Rokeby Venus” ) (1647-1651) de Velázquez cu ceea ce păreau a fi ciocane de salvare de urgență”.

Una dintre cele mai mari comori ale National Gallery

„Toaleta lui Venus”, una dintre cele mai mari comori ale galeriei, se remarcă prin subiectul său îndrăzneț, fiind singurul nud feminin realizat de Velázquez care a fost păstrat.

La fel ca portretul inegalabil și aproape contemporan al papei Inocențiu al X-lea (circa 1650) al lui Velazquez din colecția Doria Pamphilj din Roma, Venus a devenit un subiect ideal pentru însușirea de către artiștii contemporani a modului în care un pictor vede și este văzut.

Pictura urmează să fie împrumutată la Galeria Walker din Liverpool în mai 2024, în cadrul NG200, marcarea de către National Gallery a celei de-a 200-a aniversări a acesteia.

O pictură pe prima pagină a ziarelor

Tabloul a fost atacat de sufrageta Mary Richardson la 10 martie 1914, fiind grav deteriorat, după ce Richardson l-a sfâşiat de opt ori cu un satâr de carne – unele mai lungi decât altele și toate în zona care descrie spatele în formă de clepsidră al figurii culcate a zeiţei Venus goală. A fost nevoie ca tabloul să fie reparat, restaurat și acoperit din nou cu o pânză de suport.

Atacul lui Richardson asupra lui Venus, a spus ea, a fost un protest față de tratamentul aplicat liderului pentru dreptul de vot al femeilor, Emmeline Pankhurst, care fusese arestată cu o zi înainte. „Am încercat să distrug imaginea celei mai frumoase femei din istoria mitologică”, a declarat Richardson poliției după atac, „în semn de protest faţă de guvern pentru că a distrus-o pe doamna Pankhurst, care este cel mai frumos personaj din istoria modernă”.

Tabloul a mai ținut prima pagină a ziarelor în momentul achiziționării sale de către galerie, în 1906, în urma unei campanii de succes conduse de National Art Collections Fund (NACF, în prezent Art Fund) pentru a strânge suma enormă de 45.000 de lire sterline la acea vreme pentru a permite organizației caritabile să cumpere tabloul pentru galerie, care a devenit proprietar în mod corespunzător în martie 1906.

Foto credit: National Gallery