Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Lucrări de Louise Bourgeois în dialog cu arta antică, pentru prima dată la Roma
louise bourgeois

Lucrări de Louise Bourgeois în dialog cu arta antică, pentru prima dată la Roma

În această vară, faimoasa Galleria Borghese din Roma propune sculpturi cheie din opera lui Louise Bourgeois în dialog cu colecția de artă romană antică a muzeului, cu sculpturile lui Bernini și Canova, cu picturile lui Caravaggio, Tizian și Rafael și cu grandoarea vilei din secolul al XVII-lea.

În centrul magnificului hol de intrare, renumit pentru somptuoasa frescă de pe tavan a lui Mariano Rossi, se află o impunătoare celulă metalică a lui Bourgeois, intitulată „The Last Climb”. Este una dintre ultimele celule ale artistei, creată în 2008, cu doar doi ani înainte de moartea sa.

Prima expoziție a muzeului dedicată unei artiste contemporane

Intitulată „Louise Bourgeois: Unconscious Memories”, aceasta este prima expoziție a muzeului dedicată unei artiste contemporane și prima expoziție dedicată lui Bourgeois la Roma, în ciuda faptului că Roma a jucat un rol-cheie în producția artistică a sculptoriței.

Louise Bourgeois a călătorit pentru prima dată în Italia în 1967. În scrisorile trimise soțului său, istoric de artă, ea descrie minunile arhitecturale ale scărilor Palatului Barberini și, bineînțeles, vizita sa la muzeul Galleria Borghese. „Șase Bernini!”, scria ea.

„Pentru această expoziție, am selectat lucrări care au fost create în Italia sau care au o legătură profundă cu Italia”, spune Cloé Perrone, care a conceput și a co-curatoriat expoziția.

După prima călătorie a lui Bourgeois în Italia, aceasta a introdus marmura în practica sa sculpturală, dintre care câteva opere sunt expuse aici. Sculptura „Jambes Enclacée” (1990), instalată în fața capodoperei din marmură din secolul al XIX-lea a lui Canova, care o înfățișează pe Paolina Borghese Bonaparte ca Venus, inversează rolurile de gen ale artistei și muzei: aici, Bourgeois a turnat picioarele asistentului și prietenului ei apropiat Jerry Gorovoy, care este președintele Fundației Easton, înființată de Bourgeois. În camera adiacentă lucrării „Apollo și Daphne”, sculptura „Topiary” (2005) îmbină încântător miturile botanice pentru a evoca o transformare fizică delicată de la copilărie la feminitate.

Propria copilărie a lui Bourgeois ocupă un loc important în opera sa sculpturală. Atelierele de restaurare ale părinților săi, moartea prematură a mamei sale, handicapul surorii sale și educația sa strictă sunt toate integrate în celula monumentală „Passages Dangereux” (1997), care ocupă marea loggie de la etajul al doilea al muzeului.

La parter, sculpturi sunt instalate printre busturile de marmură ale împăraților și „Abduction of Proserpina” de Bernini.

Sculpturile lui Bourgeois sunt realizate din resturi de tapiserii prețioase și broderii din magazinul părinților săi. Unele dintre texturile și motivele de pe țesături seamănă cu marmura prezentă în jurul lor, pe podea, pe pereți și pe busturi. Capetele lui Bourgeois – cu ochii și gurile larg deschise – par aproape non-umane, expresiile lor fiind minime, dar contemplative, alarmate, chiar chinuite.

Nicio expoziție cu lucrări ale lui Bourgeois nu poate fi completă fără o sculptură de păianjen înălțătoare, iar această expoziție nu face excepție. Un păianjen din bronz din 1996 se află la capătul grădinii istorice a vilei, unde o serie de sculpturi din bronz ale artistei și ale lui Jerry Gorovoy sunt instalate de-a lungul căii sale.

„Louise Bourgeois: Unconscious Memories” este deschisă la Galleria Borghese, Roma, până la 15 septembrie 2024.

Foto credit: The Easton Foundation