Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Modigliani și relația cu primul său dealer de artă, în centrul unei expoziții la Paris
modigliani1

Modigliani și relația cu primul său dealer de artă, în centrul unei expoziții la Paris

Colecţionarul şi galeristul Paul Guillaume a fost primul dealer de artă al lui Amedeo Modigliani (1884-1920), iar relația lor este în centrul unei expoziții care se deschide, în 20 septembrie, la Paris.

Aproximativ cincisprezece dintre tablourile emblematice ale pictorului, portrete și un nud, precum și o serie de sculpturi și statui africane care au fascinat artiștii din Parisul cosmopolit de la începutul secolului al XX-lea, sunt reunite la Musée de l’Orangerie până în ianuarie.

„Paul Guillaume a devenit probabil dealerul lui Modigliani la sfârșitul anului 1915, l-a sprijinit și i-a amenajat un atelier, expunându-i și vânzându-i tablourile de-a lungul întregii sale vieți. El a jucat un rol major în difuzarea operei pictorului în Statele Unite”, subliniază Simonetta Fraquelli, curatorul expoziției împreună cu Cécile Girardeau.

Mărturii fotografice şi literare

Când a ajuns la Paris în 1906, Modigliani, artist evreu de origine italiană, era pictor. Întâlnirea cu sculptorul de origine română Constantin Brâncuși, în 1909, a fost o revelație pentru el: s-a apucat de sculptură și s-a dedicat aproape exclusiv acesteia până în 1914. Ruptura cu această practică a fost pe cât de bruscă, pe atât de totală: din 1914 și până la moartea sa, în 1920, a revenit la pictură, producând un număr mare de tablouri dedicate în principal figurii umane. Această practică a picturii a fost cea care a stat la baza relației dintre artist și dealerul său. Paul Guillaume l-a încurajat, i-a închiriat un atelier în Montmartre și i-a făcut picturile cunoscute în cercurile artistice și literare pariziene. El i-a cumpărat, i-a vândut și i-a colecționat operele.

Întâlnirea dintre cei doi bărbați în 1914 a fost prin intermediul poetului Max Jacob.

O serie de mărturii fotografice și literare, extrase din cercetări arhivistice recente, aruncă, de asemenea, lumină asupra genezei operelor și a contextului acestei relații.

Expoziția pune în evidență unele dintre marile capodopere ale lui Modigliani care au trecut prin mâinile lui Paul Guillaume, care era cu șapte ani mai tânăr decât Modigliani, avea origini umile, a fost cel care şi-a întreținut familia de la vârsta de 13 ani, după ce și-a pierdut tatăl, și a fost dat afară din armată, ca și Modigliani, din motive de sănătate.

Paul Guillaume a fost, de asemenea, „unul dintre primii care a pus arta modernă și arta africană pe picior de egalitate”, potrivit lui Claire Bernardi, directoarea Muzeului.

În timp ce lucra „într-un garaj de pe Avenue de la Grande Armée din Paris pentru a-și câștiga existența”, el a descoperit statuile și măștile africane, „aduse în Franța în lăzi care conțineau cauciuc importat direct din coloniile franceze pentru a face anvelope”, povestește, pentru AFP, Sylphide de Daranyi, care publică o biografie ilustrată a lui Paul Guillaume la editura Flammarion.

Viața sa a luat „o turnură decisivă” în 1911, când Guillaume Apollinaire, poet, scriitor și critic de artă, a descoperit câteva dintre ele pe care tânărul le expusese în vitrina garajului. „Această întâlnire providențială avea să modeleze întreaga viață a lui Paul Guillaume”, adaugă ea.

Expoziţia este deschisă până la 15 ianuarie 2024.