MoMA corectează trecutul: Femeile au fost cele care au creat muzeul
MoMA corectează istoria într-o nouă expoziție, „Lillie P. Bliss and the Birth of the Modern”, subliniind că femeile au fost cele care au creat muzeul, dar și alte instituții de artă importante.
Expoziția curatoriată de Ann Temkin și Romy Silver-Kohn este deschisă în 17 noiembrie și însoțită de un album intitulat „Inventing the Modern: Untold Stories of the Women Who Shaped The Museum of Modern Art”. Cartea pune în prim-plan 14 femei a căror muncă a fost esențială pentru muzeul care, de-a lungul anilor, a devenit unul dintre cele mai prestigioase din lume.
Este și cazul altor astfel de instituții. Spre exemplu, Gertrude Vanderbilt Whitney a numit-o pe asistenta și consultanta ei, Juliana Force, la conducerea Whitney Museum, în 1929, odată ce a fost deschis. Solomon R. Guggenheim și-a numit consiliera Hilla Rebay, artistă, în funcția de director al Museum of Non-Objective Painting, în 1939, iar ea l-a angajat ulterior pe Frank Lloyd Wright să proiecteze ce avea să fie Guggenheim de pe Fifth Avenue.
La finalul anilor 1920, trei prietene – Lillie P. Bliss, Abby Aldrich Rockefeller și Mary Quinn Sullivan – au colaborat pentru a fonda MoMA.
Expoziția cuprinde 40 de lucrări din colecția pe care Bliss a lăsat-o muzeului la moartea sa, inclusiv lucrări de Paul Cézanne, Odilon Redon, Georges-Pierre Seurat și Pablo Picasso.
„Gândindu-ne pe care dintre cele 14 femei am dori să o punem în evidență într-o expoziție, am ajuns, evident, la consiliu și ne-am dat seama că anul acesta este cea de-a 90-a aniversare a colecției lui Bliss, care a însemnat într-adevăr începutul colecției MoMA. A fost un mod frumos de a onora această aniversare prin realizarea primei expoziții dedicate lui Lillie de la expoziția din 1934 de la MoMA, când donația a fost făcută oficial”, explică Ann Temkin pentru Cultured Magazine.
Două Cézanne și un Toulouse-Lautrec, pentru „Noapte înstelată”
Vor fi expuse toate lucrările de atunci, dar și „Noapte înstelată/ Starry Night” a lui Vincent van Gogh. Testamentul lui Bliss (care a murit la vârsta de 66 de ani, la doi ani după imaugurarea MoMA) prevedea că muzeul poate vinde, în timp, lucrări de artă din colecția donată pentru a achiziționa altele. Multe dintre lucrări au fost decesionate de atunci pentru a aduce altele, inclusiv „Starry Night”. Au fost vândute din colecție două lucrări de Cézanne și una de Toulouse-Lautrec pentru acest van Gogh.
Expoziția de acum oferă informații despre show-ul din urmă cu nouă decenii, inclusiv imagini, dar și câteva detalii despre viața lui Lillie P. Bliss, care a cerut înainte de a muri ca toate documentele personale să fie arse.
Bliss avea o colecție foarte mare de Cézanne, mai ales pentru acea vreme. El a fost unul dintre primii artiști moderni de opera căruia s-a îndrăgostit cu adevărat. „Noapte înstelată” a fost a doua piesă pe care muzeul a achiziționat-o printr-un schimb din colecția Bliss, în 1941. În 1939, a fost folosit un tablou de Edgar Degas pentru a cumpăra „Les Demoiselles d’Avignon” a lui Picasso.
„Lillie P. Bliss and the Birth of the Modern” va fi deschisă la MoMA până la 29 martie 2025.