„Mona Lisa” nu a fost furată din Italia
Unul dintre cei mai importanți experți în Leonardo da Vinci a declarat că tabloul „Mona Lisa” de Leonardo da Vinci, aflat la Muzeul Luvru, ar trebui, de fapt, să rămână în Franța. Afirmaţia a fost făcută după ce un cunoscut arheolog a declarat că va lansa o campanie pentru a aduce tabloul înapoi în Italia.
Într-un editorial publicat în The Art Newspaper, Martin Kemp, istoric de artă britanic care a scris frecvent despre Leonardo, a respins ideea că tabloul ar fi fost luat din Italia de francezi, așa cum au susținut unii italieni de-a lungul secolelor. „Dacă vrem să purtăm o discuție cumpătată despre restituire, trebuie să avem o istorie corectă”, a scris Kemp.
Editorialul său a fost un răspuns la informaţiile din The Art Newspaper conform cărora Zahi Hawass, un arheolog egiptean celebru și controversat, a promis sprijin Italiei în cazul în care aceasta decide să ceară returnarea tabloului. Hawass a declarat că intenționează să îl abordeze în acest sens pe Gennaro Sangiuliano, ministrul italian al Culturii, căruia i-ar fi spus: „Trebuie să se întoarcă în Italia”.
Achiziţie neclară
Muzeul Luvru expune „Mona Lisa” de mult timp la Paris, unde primește în mod regulat mase de vizitatori, creând un ambuteiaj în galerii care rămâne o problemă pentru muzeu. Din cauza festivităţilor de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Paris, muzeul a fost închis pentru câteva zile dar lucrarea de artă nu a părăsit locul în care este expusă.
Totuși, prezența sa în galeriile Luvrului nu a fost întotdeauna acceptată de toată lumea.
În 1911, în timpul unuia dintre cele mai celebre jafuri de artă din toate timpurile, italianul Vincenzo Peruggia a furat tabloul de la Luvru, plănuind să îl returneze în țara sa natală. Planul său a fost dejucat de directorul Galeriilor Uffizi, care a anunțat poliția despre furtul lui, după ce a autentificat tabloul.
Peruggia presupunea că Franța a furat „Mona Lisa”, una dintre cele mai emblematice picturi ale Renașterii italiene. Dar Kemp a spus că nu este cazul, menționând că, deși detaliile legate de achiziția sa rămân „neclare”, se știe că regele francez Francisc I a deținut lucrarea cel puțin de la mijlocul secolului al XVI-lea. Francisc I a fost patronul lui Leonardo, care și-a petrecut ultimii ani în Franța.
Kemp a declarat că această încercare a ridicat întrebări cu privire la națiunea care poate spune că Leonardo este unul dintre ai săi. „Moștenirea legitimă a lui Leonardo este florentină sau milaneză (având în vedere că „Italia” nu era o entitate la acel moment)?”, a întrebat Kemp. „Nu este chiar roman, dar există o puternică dimensiune franceză, iar francezii l-au revendicat mai mult sau mai puțin. Sau marele artist este dincolo de o astfel de localizare parohială?”.