Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Cercetătorii au dezvăluit un secret despre cum a pictat Leonardo capodopera „Mona Lisa”
mona lisa, gioconda, luvru

Cercetătorii au dezvăluit un secret despre cum a pictat Leonardo capodopera „Mona Lisa”

„Mona Lisa” a mai dezvăluit un secret. Utilizând raze X pentru a cerceta structura chimică a unei mici pete din celebra operă de artă, oamenii de știință au obținut noi informații despre tehnicile folosite de Leonardo da Vinci pentru a picta portretul revoluționar al femeii cu zâmbetul rafinat și enigmatic.

Cercetarea, publicată în Journal of the American Chemical Society, sugerează că faimosul maestru renascentist italian, curios, erudit și inventiv, s-ar putea să fi avut o dispoziție deosebit de experimentală atunci când s-a apucat să lucreze la „Mona Lisa”, la începutul secolului al XVI-lea.

Rețeta de vopsea de ulei pe care Leonardo a folosit-o ca strat de bază pentru a pregăti panoul din lemn de plop pare să fi fost diferită pentru „Mona Lisa”, cu propria sa semnătură chimică distinctivă, a descoperit o echipă de oameni de știință și istorici de artă din Franța și Marea Britanie.

„A fost o persoană căreia îi plăcea să experimenteze, iar fiecare dintre picturile sale este complet diferită din punct de vedere tehnic”, a declarat Victor Gonzalez, autorul principal al studiului și chimist la CNRS, cel mai important organism de cercetare din Franța. Gonzalez a studiat compozițiile chimice a zeci de lucrări ale lui Leonardo, Rembrandt și ale altor artiști.

„În acest caz, este interesant să vedem că într-adevăr există o tehnică specifică pentru stratul de sol al ‘Giocondei’”, a declarat el într-un interviu acordat The Associated Press.

Da Vinci a folosit pudră de oxid de plumb

Mai exact, cercetătorii au găsit un compus rar, „plumbonacrite” (plumb perlat), în primul strat de vopsea al lucrării lui Leonardo. Descoperirea, a spus Gonzalez, a confirmat pentru prima dată ceea ce istoricii de artă au emis până acum doar ca ipoteze: că Leonardo a folosit cel mai probabil pudră de oxid de plumb pentru a îngroșa și a ajuta la uscarea vopselei atunci când a început să lucreze la portretul care acum se află în spatele sticlei de protecție de la Muzeul Luvru din Paris.

Carmen Bambach, specialistă în artă italiană și curator la Metropolitan Museum of Art din New York, care nu a fost implicată în studiu, a calificat cercetarea drept „foarte interesantă” și a declarat că orice noi informații dovedite științific despre tehnicile de pictură ale lui Leonardo sunt „vești extrem de importante pentru lumea artei și pentru societatea noastră”.

Descoperirea mineralului la „Mona Lisa” atestă „spiritul pasionat și constant de experimentare al lui Leonardo ca pictor – este ceea ce îl face atemporal și modern”, a declarat Bambach prin e-mail.

Fragmentul de vopsea din stratul de bază al lucrării care a fost analizată era abia vizibil cu ochiul liber, nu mai mare decât diametrul unui fir de păr uman, și provenea din marginea superioară dreaptă a picturii.

Oamenii de știință au cercetat structura sa atomică folosind raze X într-un sincrotron, un aparat mare care accelerează particulele până aproape de viteza luminii. Acest lucru le-a permis să deslușească compoziția chimică a particulei. Mineralul este un produs secundar al oxidului de plumb, ceea ce le-a permis cercetătorilor să afirme cu mai multă certitudine că Leonardo a folosit probabil pulberea în rețeta sa de vopsea.

„Plumbonacrite-ul este cu adevărat o amprentă a rețetei sale”, a spus Gonzalez. „Este pentru prima dată când putem să o confirmăm din punct de vedere chimic”.

După Leonardo, este posibil ca maestrul olandez Rembrandt să fi folosit o rețetă similară atunci când picta în secolul al XVII-lea; Gonzalez și alți cercetători au găsit anterior plumbonacrit în lucrările sale, de asemenea. „Ne spune, de asemenea, că aceste rețete au fost transmise mai departe timp de secole”, a spus Gonzalez. „Era o rețetă foarte bună”.

Se crede că Leonardo a dizolvat pulberea de oxid de plumb, care are o culoare portocalie, în ulei de in sau de nucă, încălzind amestecul pentru a obține o pastă mai groasă, care se usucă mai repede.

Dar „Mona Lisa” – despre care Luvru spune că este un portret al Lisei Gherardini, soția unui negustor de mătase florentin – și alte lucrări ale lui Leonardo au încă alte secrete de spus. „Sunt multe, multe alte lucruri de descoperit, cu siguranță. Abia zgâriem suprafața”, a declarat Gonzalez. „Ceea ce spunem noi este doar o cărămidă în plus în cunoaștere”.