Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  O capodoperă a lui Canaletto revine în Țara Galilor la 80 de ani după ce a fost ascunsă într-o mină de ardezie
the stonemasons yard

O capodoperă a lui Canaletto revine în Țara Galilor la 80 de ani după ce a fost ascunsă într-o mină de ardezie

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, tabloul „The Stonemason’s Yard” de Canaletto a fost transportat 250 de mile din centrul Londrei până în nordul Țării Galilor pentru a fi ascuns într-o mină de ardezie, ferit de pericolele invaziei naziste și ale bombardamentelor Luftwaffe. La 80 de ani distanță, capodopera a avut parte de un fel de întoarcere acasă, deoarece revine în centrul unei expoziții care se deschide la Biblioteca Națională din Țara Galilor din Aberystwyth.

Tabloul, o lucrare timpurie a artistului venețian din secolul al XVIII-lea, s-a numărat printre comorile mutate de la Galeria Națională din Londra în mina de ardezie Manod, lângă Blaenau Ffestiniog, în 1940, pentru a fi păstrate în siguranță.

Întoarsă acum în condiții mai confortabile, pictura a fost expusă în Galeria Gregynog a bibliotecii, înconjurată de aproape 100 de lucrări din colecția proprie a instituției, care acoperă mai mult de 250 de ani.

Pe măsură ce cel de-al Doilea Război Mondial se apropia, instituții precum National Gallery au început să planifice ce să facă cu comorile lor. Una dintre propuneri a fost ca acestea să fie evacuate în Canada, dar posibilitatea atacurilor submarinelor era îngrijorătoare, iar Winston Churchill a decis: „Ascundeți-le în peșteri și pivnițe, dar niciun tablou nu va părăsi această insulă”.

Au fost construite cutii speciale pentru a transporta în siguranță tablourile, inclusiv lucrarea lui Canaletto, în camioane până în Țara Galilor. În vara anului 1941, colecția a fost trimisă în adăpostul subteran, unde avea să rămână timp de patru ani.

Tabloul de Canaletto, care este împrumutat ca parte a evenimentelor ce vor marca 200 de ani de National Gallery, este neobișnuit în opera artistului. În loc să se concentreze pe fast, prezintă viața oamenilor obișnuiți. Campo San Vidal din Veneția a fost transformat temporar în curtea unui pietrar, plină de blocuri de piatră și unelte, în timp ce figurile lucrează în soarele dimineții.

Expoziția, intitulată „Idyll and Industry”, include lucrări ale unor artiști din secolele al XVIII-lea și al XIX-lea, precum Richard Wilson, Penry Williams și JMW Turner, alături de lucrări mai moderne semnate de Graham Sutherland, Mary Lloyd Jones și Ernest Zobole.

Expoziția va fi deschisă la Biblioteca Națională din Țara Galilor din 10 mai până la 7 septembrie.

Foto credit: „The Stonemason’s Yard”, The National Library of Wales