Amplă retrospectivă a pictorului britanic Walter Sickert, considerat un revoluționar, la Tate Britain
O amplă retrospectivă a pictorului britanic Walter Sickert, prieten al lui Edgar Degas, se deschide pe 28 aprilie, la Londra, unde Tate Britain prezintă mai mult de 150 de opere ale acestui pictor considerat revoluționar în epoca sa (1860-1942).
Este cea mai mare retrospectivă a operelor sale după aproape 30 de ani, cu împrumuturi din peste 70 de colecții private și publice din Marea Britanie, dar și din Franța și Canada.
Un provocator rebel
Autoportrete, femei nud întinse pe paturi de fier, scene de music hall sau peisaje de pe litoral, lucrări plecând de la fotografii, Sickert și-a încercat toate genurile pe parcursul unei cariere de peste 60 de ani, un provocator rebel care a inspirat generații de artiști.
După ce a încercat o carieră de actor, a devenit la 22 de ani asistent al pictorului american James Abbott McNeill Whistler, înainte de a-l întâlni pe Edgar Degas la Paris care devine mentorul său începând din 1885.
„Impresioniștii francezi l-au învățat un nou stil de pictură și el l-a adus în Marea britanie și a făcut ceva radical și revoluționar”, a explicat Robert Kennedy, responsabil al expoziției. „În acea epocă, Marea Britanie era foarte conservatoare. Felul său de a folosi culoarea și de a se juca cu lumina era ceva complet nou pentru un public britanic”.
Retrospectiva prezintă operele sale, locurile, oamenii și evenimentele care l-au inspirat, în mod cronologic și tematic.
O sală este dedicată autoportretelor sale de-a lungul vârstelor, o alta scenelor sale de music-hall, temă populară considerată incorectă în epocă în Anglia dar prin care a cunoscut notorietatea.
Printre cele mai bune opere din expoziție se află „Little Dot Hetherington at the Bedford Music Hall” (1888-1889).
Potrivit lui Thomas Kennedy, acest tablou „rezumă tot ceea ce a făcut Sickert, felul său de a experimenta cu ajutorul culorii și luminii, și interesul său pentru cultura populară”.
Femei nud imorale
O altă sală celebrează nudurile cu femei, pe atunci considerate imorale de britanici, căci corpurile nu erau idealizate, pictate în decoruri cotidiene adesea claustrofobe și sub unghiuri deranjante.
Lui Sickert i-a plăcut, de asemenea, să picteze emoții contradictorii și să înfățișeze vieți dezamăgite, ale cuplurilor care, evident, nu comunică, în decoruri deprimante. El declină aceleași personaje în mai multe lucrări, în combinații diferite.
A fost fascinate de faptul divers care i-a inspirat o serie de o ambiguitate controversată, „The Camden town murder series” despre moartea unei prostituate în 1907 în cartierul londonez Camden unde trăia el.
O altă sală este dedicată picturilor sale în aer liber, în special la Dieppe, în nord-vestul Franței, unde a trăit între 1898 și 1905, la Veneția, două orașe care i-au fost dragi. A pictat în diferite momente ale zilei fațada bisericii Saint-Jacques de la Dieppe – probabil inspirat de seria lui Monet cu Catedrala din Rouen – și pe cea a bazilicii San Marco din Veneția.
„A fost foarte rebel, era ceva radical pentru un pictor britanic, iar influența sa durează și astăzi. A inspirat o generație de artiști, între care Lucian Freud și Francis Bacon”, a spus Kennedy.
Expoziția de la Tate Britain, care va fi deschisă până la 18 septembrie, este organizată în colaborare cu Petit Palais din Paris.
Credit foto: „Little Dot Hetherington at the Bedford Music Hall” (1888-89), colecție privată, Tate Britain