Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Palestine Museum U.S., refuzat de La Biennale, expune la Londra
nabil anani, in pursuit of utopia

Palestine Museum U.S., refuzat de La Biennale, expune la Londra

Palestine Museum U.S., refuzat anul acesta de La Biennale di Venezia, expune la Londra o serie de artiști contemporani sub titlul „From Palestine with Art”.

Toamna trecută, când au fost anunțate evenimentele colaterale oficiale pentru cea de-a 60-a ediție a Bienalei de la Veneția, Palestine Museum U.S. a aflat că propunerea sa pentru o expoziție intitulată „Străini în patria lor/ Foreigners in Their Homeland” nu a fost selectată. Astfel, expoziția va avea loc în cadrul unui eveniment colateral neoficial la Palazzo Mora din Veneția, unde va fi deschisă la 20 aprilie.

O ediție anterioară a conceptului de expoziție, intitulată „From Palestine with Art” care a fost prezentată inițial ca eveniment colateral oficial la cea de-a 59-a ediție a Bienalei de la Veneția din 2022, este în prezent repusă în scenă la P21 Gallery din Londra până la 2 martie.

Peisaje utopice, portrete de intelectuali și viața sub ocupație

În expoziția de la Londra se regăsesc, între altele, un peisaj vast realizat de pictorul Nabil Anani, care locuiește în Cisiordania. El înfățișează Palestina așa cum ar fi arătat în urmă cu un secol, plină de câmpuri verzi și luxuriante, mărginite de măslini și chiparoși.

Un montaj de portrete realizate de artista Jacqueline Bejani pune în evidență intelectuali, artiști și scriitori palestinieni, precum Mahmoud Dawish și Susan Abulhawa, precum și pionieri și personalități creative mai puțin cunoscute.

Alte lucrări, cum ar fi „Jidar, OOC” (2022) a lui Ghassan Abu Laban, se referă oarecum indirect la viața sub ocupație. O pictură din 2021 pe tema universală a migrației, realizată de artistul Mohammed Alhaj din Gaza, este acum deosebit de emoționantă, deoarece el însuși a fost nevoit recent să își mute familia din nordul Fâșiei în căutare de siguranță. În prezent, ei locuiesc într-un cort în apropierea orașului Rafah din sudul țării.

Un alt tablou expus la P21 este al cunoscutei pictorițe abstracte și cercetătoare americane de origine palestiniană Samia Halaby. Ea a ținut prima pagină a ziarelor în toamna anului trecut, când Muzeul de Artă Eskenazi al Universității Indiana a anulat brusc prima ei retrospectivă din SUA, care era programată de trei ani. Decizia a fost luată de directorul muzeului, David Brenneman, la scurt timp după ce reprezentantul statului Indiana, Jim Banks, a spus universității că ar putea pierde finanțarea federală dacă în campus ar fi permis orice fel de antisemitism. Cu toate acestea, Halaby este unul dintre artiștii incluși în expoziția principală a lui Pedrosa, „Foreigners Everywhere”.

Expoziția de la Londra include și un film documentar realizat de jurnalistul Roshdi Sarraj din Gaza, care a fost ucis într-un atac aerian în octombrie. Această lucrare, care surprinde atacuri aeriene și clădiri reduse la ruine, nu va fi inclusă în expoziția planificată pentru Veneția.

Deși curatorul celei de-a 60-a ediții a Bienalei de la Veneția, Adriano Pedrosa, nu a selectat „Străini în patria lor” ca eveniment colateral oficial al ediției din acest an a Bienalei de la Veneția, el a ales un proiect realizat de Artists and Allies of Hebron, organizație fondată de activistul palestinian Issa Amro și de fotograful sud-african Adam Broomberg stabilit la Berlin. Ei vor prezenta „Anchor in the Landscape”, o expoziție de fotografii realizate de Broomberg și Rafael Gonzalez cu măslini palestinieni care sunt de mult timp amenințați de ocupația israeliană.

„Povestea noastră este convingătoare”

Faisal Saleh, director fondator al Palestine Museum U.S., contestă faptul că artiștii din spatele seriei de fotografii nu sunt de origine palestiniană. „Aceasta este dilema cu care ne confruntăm noi, ca palestinieni. Instituțiile occidentale nu au încredere în noi să ne spunem propria noastră poveste. Este un sentiment oribil că trebuie să găsească mereu pe cineva care nu este palestinian pentru a conduce proiectul. Acesta este mesajul”, citează Artnet News. „Poate că nu suntem cei mai buni artiști din lume sau cei mai buni curatori. Dar cum poți prezenta 56 de ani de ocupație? Avem o poveste de spus și povestea noastră este convingătoare”.

După cum a scris Pedrosa în declarația sa curatorială pentru „Foreigners Everywhere”, expoziția principală de la cea de-a 60-a ediție a Bienalei de la Veneția din acest an, tema este menită să pună în evidență artiștii indigeni care sunt „frecvent tratați ca străini în propria lor țară”.

„Expoziția noastră cuprinde 23 de artiști palestinieni care își reprezintă mediul și experiențele de viață sub ocupație”, a adăugat Saleh. „Ceea ce am prezentat noi a fost exact ceea ce Pedrosa a spus că a căutat”.

Bienala nu a comentat cu privire la motivul pentru care „Străini în patria lor” nu a fost aleasă ca eveniment colateral oficial.

Palestine Museum U.S. s-a deschis în Woodbridge, Connecticut, în 2018, fiind primul muzeu dedicat istoriei și culturii palestiniene din America.

Fotografie: „In Pursuit of Utopia” (2020), de Nabil Anani