Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Pasiunea Georgiei O’Keeffe pentru peisajele urbane, într-o expoziție la Chicago
georgia okeeffe

Pasiunea Georgiei O’Keeffe pentru peisajele urbane, într-o expoziție la Chicago

Lucrările Georgiei O’Keeffe din perioada în care a locuit în zgârie-norii din centrul Manhattanului se văd până în 22 septembrie în expoziția „My New Yorks” de la Institutul de Artă din Chicago, care cuprinde 45 de picturi în ulei, alături de zeci de desene, pasteluri, fotografii și scrisori.

radiator building, night, new york, 1927

Foto credit: Alfred Stieglitz Collection, „Radiator building – Night, New York”, 1927

În 1925, Georgia O’Keeffe, marea doamnă a modernismului american, s-a mutat împreună cu soțul ei, fotograful și galeristul Alfred Stieglitz, în impunătorul hotel Shelton de 31 de etaje – la acea vreme, unul dintre cele mai înalte hoteluri din lume. Au petrecut iarna acolo și verile la Lacul George din regiunea muntoasă Adirondack, la aproximativ 320 km nord de oraș, până când O’Keeffe a vizitat New Mexico câțiva ani mai târziu și a început să includă statul în plimbările ei anuale.

mithsonian american art museum manhattan 1932

Foto credit: Smithsonian American Art Museum, „Manhattan” 1932

O’Keeffe (1887-1986) a fost inspirată de imaginea metropolei care se dezvolta și a realizat o serie de peisaje urbane. Această perspectivă de la înălțime a inspirat, de asemenea, prezentarea unui alt corp de lucrări. „Le voi face mari, ca și clădirile uriașe care se ridică. Oamenii vor fi speriați; vor trebui să se uite la ele”, spunea O’Keeffe despre picturile sale cu flori, expuse pe scară mai largă (cel puțin postum). Lucrările au fost interpretate ca fiind de natură sexuală, în parte datorită faptului că Stieglitz a agățat fotografii nud ale lui O’Keeffe alături de prima expoziție a acestor lucrări.

„My New Yorks” dezvăluie numeroasele tangențe ale vieții și operei artistei.

pink dish and green leaves, 1928–29, georgia o’keeffe museum.

Foto credit: Georgia O’Keeffe Museum, „Pink Dish and Green Leaves”, 1928–29

Multe dintre picturile lui O’Keeffe din New Mexico au fost create în atelierul ei de la etajul 30 al Shelton. De exemplu, în „Cow’s Skull with Calico Roses” (1931) – un peisaj semi-abstract al unui craniu de vacă decolorat de soare – fundalul este inspirat de terenul din New Mexico. Oriunde se afla, O’Keeffe explora pe jos, culegând flori, pietre și scoici. În New Mexico, colecționa oase de animale în timpul unor lungi plimbări prin deșert și le aducea în atelierul său din New York.

În fotografiile realizate de Carl Van Vechten în 1936, O’Keeffe stă pe terasa unui penthouse din Manhattan în care a locuit după ce a părăsit Shelton. Un craniu de vacă este expus pe un perete de cărămidă, iar într-o fotografie, artista pozează lângă el.

Legătura lui O’Keeffe cu Chicago a început în 1905, când a urmat cursurile School of the Art Institute of Chicago. A studiat acolo doar un an, dar s-a întors în 1908 pentru a lucra ca ilustratoare puțin peste un an. În 1943, Institutul de Artă din Chicago i-a organizat prima retrospectivă. Mai târziu, în calitate de executor testamentar al soțului ei, O’Keeffe a extins departamentul de fotografie al muzeului, donând sute de fotografii din colecția lui Stieglitz, precum și propriile sale lucrări. O’Keeffe s-a mutat în nordul New Mexico în 1949. Ea a continuat să facă adăugiri semnificative la moștenirea muzeului până la moartea sa.

Arhitectura orașului, viziunea lui O’Keeffe și poate Shelton par să fi influențat designul expoziției într-un mod spectaculos de pozitiv.

În sala de lectură de la ieșire, fotografii murale de mari dimensiuni descriu instalarea lucrării „Sky above Clouds IV” (1965) a lui O’Keeffe în locul său permanent din muzeu, adăugând un post-scriptum la povestea unică a relației artistei cu Institutul de Artă. Terminată când O’Keeffe avea 77 de ani, lucrarea lungă de 7 metri nu a încăput pe ușile unei locații în timpul turneului expoziției retrospective din 1970, așa că a rămas în Chicago ca împrumut prelungit. În cele din urmă, aceasta a intrat oficial în colecție.