
Peisaje portugheze în tehnica Nihonga, la Sintra / galerie foto
Peisaje portugheze în viziunea artistului român Roland Pangrati, lucrări realizate în tehnica japoneză Nihonga, sunt expuse la Muzeul de Arte din Sintra până la 8 mai.
Sub titlul „Drum de apă și de piatră”, expoziția cuprinde lucrări inspirate din unele dintre cele mai reprezentative situri naturale, stâncoase din Portugalia, și este prezentată pentru a doua oară în spațiul lusitan, după succesul din 2024, la Lisabona. Este curatoriată de dr. Cristina Simion.
În acest ciclu creativ, cunoscutul artist român folosește temele sale preferate, stâncile – element static și apa – element dinamic, transformând peisajele coastei atlantice în compoziții conceptuale, aproape abstracte. El contopește fragmente de realitate, uneori recognoscibile, cu perspective imaginare elaborate, poetice și mistice, prezentând coexistența stâncilor și apei oceanului în momente de acalmie armonică.
Nihonga s-a dezvoltat ca mișcare artistică răspuns direct la transformarea societății japoneze în timpul perioadei Meiji. Tehnica înseamnă doar materialele tradiționale ale picturii japoneze. Imaginea era mai întâi schițată pe hârtie sau mătase, apoi conturată cu cerneală sumi, obținută prin amestecarea nikawa, o gelatină sau clei de origine animală, cu negru de fum. Kofun (cretă) era apoi folosită pentru a acoperi suprafața și apoi se aplica culoarea de fundal.
Forța imaginilor este amplificată, grație colaborării dintre Roland Pangrati și compozitorul, dirijorul și designerul de sunet Eugen Dan Drăgoi. Creând un concept unic în lume, compozitorul imaginează o polifonie a arhitecturii spațiului expozițional, îmbogățind aspectul vizual cu mișcare temporală. Privitorul are astfel oportunitatea să trăiască plenar experiența lumii imaginative, completând-o cu propria lui experiență spirituală.
În anii 2023 și 2024, Roland Pangrati a vizitat Portugalia și a documentat fotografic și cinematografic impresionat de peisajele de la Praia dos Três Irmãos, São Gonçalo de Lagos, Colares, Ericeira, Almancil, Praia do Senhor da Pedra, Praia de Valadares, Praia do Beliche, Sagres, São João das Lampas, Cabo da Roca. Transgresia spectaculoasei coaste portugheze în lucrări care descriu o lume interioară de o uluitoare bogăție este influențată atât de filosoful japonez Yasunari Kawabata, cât și de poemele lui Fernando Pessoa, care l-au însoțit și inspirat pe Pangrati într-o călătorie aproape inițiatică.
Compozițiile artistului declină într-o paletă cromatică foarte restrânsă coexistența tumultuoasă a apei și rocilor, drumul de piatră și de apă care însoțește întreaga istorie portugheză, parabolă a răbdării, a transformării, a evoluției, a indescriptibilei senzații, saudade, cel mai frumos corespondent al cuvântului românesc dor. Străbătând Portugalia de la nord la sud, de-a lungul coastei aflate „la marginea continentului”, Pangrati își redefinește universul artistic și reușește să transforme elemente naturale specifice în simboluri universale.
Curatoarea Cristina Simion a mai lucrat cu Pangrati pentru seria de expoziții „The Moon Glows the Same”, în 2022.
Credit foto: Roland Pangrati