PORTRET – Man Ray, pictorul fotograf care a inovat modul de captare a imaginii
Artistul american Man Ray, membru al avangardei pariziene, numit de scriitorul Jean Cocteau „marele poet al camerei obscure”, a contribuit semnificativ la mișcările Dada și Suprarealistă. Recunoscut drept pionier în domeniul fotografiei, el se considera în principal pictor.
În primele decenii ale secolului 20, fotografia era văzută ca proces capabil să reproducă adevărul fără echivoc cu obiectivitate automată.
Man Ray (1890, Philadelphia – 1976, Paris) a contestat această ipoteză. El a folosit fotografia ca mijloc de aprofundare a dorinței umane, a viselor și subconștientului. Astfel, a creat unele dintre cele mai fumoase și enigmatice imagini ale primei jumătăți de secol 20 și a schimbat pentru totdeauna felul în care fotografiile sunt realizate și privite.
Cubism, film și sculptură
Născut în Philadelphia, pe numele real Emmanuel Radnitzky, el era fiul cel mai mare al unei familii ruso-evreiești care și-a schimbat numele în „Ray”. După ce familia s-a mutat în Brooklyn, Ray a studiat desenul cu reputatul artist realist George Bellows, în New York. A fost influențat de vizitele făcute la galeria lui Alfred Stieglitz și la Armory Show, celebră expoziție post-impresionistă și cubistă, în 1913. Până în 1916, realiza propriile capodopere cubiste.
De-a lungul carierei, Ray a pictat și experimentat în film și sculptură. Întâlnirea cu dadaistul francez Marcel Duchamp, în 1915, și continuarea lucrului în fotografie au fost cele care și-au pus amprenta pe istoria artei.
Man Ray l-a urmat pe Duchamp la Paris în 1921 pentru a fi în centrul avangardei europene. Acolo a început să experimenteze procesul de solarizare (supraexpunere puternică) și cu o versiune de fotogramă pe care o numea „rayograph”. A trăit la Paris două decenii înconjurat de oameni ca Gertrude Stein, Jean Cocteau, Salvador Dalí, Max Ernst, André Breton și Lee Miller, producând imagini suprarealiste emblematice precum „Le Violon d’Ingres” (1924), ce va fi licitată pe 14 mai, la Christie’s, „Noire et Blanche” (1926) și „Les Larmes” (1932).
„Le Violon d’Ingres”, estimată la 5 – 7 milioane de dolari, ar putea deveni cea mai scumpă fotografie vândută vreodată la licitație.
Portretele realizate de el prietenilor din avangarda pariziană și fotografiile de modă create pentru reviste ca Harper’s Bazaar și Vogue au făcut ca tehnicile lui să devină obișnuite în fotografie.
Man Ray a părăsit Parisul la începutul celui de-Al Doilea Război Mondial și a reveni în 1951. A trăit în capitala franceză până la moarte.