Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  RAPORT – Muzeul Național de Artă Contemporană a pierdut circa 55% din vizitatori, raportat la 2019, însă a crescut numărul evenimentelor și comunitatea online
mnac bucuresti, gabriela pană

RAPORT – Muzeul Național de Artă Contemporană a pierdut circa 55% din vizitatori, raportat la 2019, însă a crescut numărul evenimentelor și comunitatea online

Reprezentanții Muzeului Național de Artă Contemporană au răspuns întrebărilor curatorial.ro privitor la evoluția numărului de vizitatori, la cea mai populară expoziție temporară de anul trecut, la pierderile înregistrate din cauza restrictiilor impuse în contextul pandemiei, evenimentele planificate și principalele obiective ale MNAC pentru anul acesta.

MNAC a pierdut circa 55% din numărul de vizitatori, raportat la 2019, iar din punct de vedere financiar, pierderea a fost de aproximativ 30% față de estimările făcute la începutul anului, însă pe parcursul ultimelor 12 luni a crescut numărul evenimentelor și comunitatea online.

Un obiectiv important pentru 2022, subliniază reprezentanții instituției, este inaugurarea depozitului cu vizitare de la etajul al doilea al muzeului, iar altul e reprezentat de dezvoltarea activităților editoriale ale muzeului (Editura MNAC).

Numărul total al vizitatorilor MNAC în anul 2021

Pe fondul evoluției pandemiei, MNAC a continuat procesul de digitizare a activităților și de transfer către o comunicare susținută în mediul online, ca suport al programelor și proiectelor care au avut loc în spațiul fizic al muzeului.

Astfel, totalul vizitatorilor în 2021 reprezintă numărul celor care au ajuns la sediul muzeului și vizitatori în mediul online.

Numărul vizitatorilor la sediul MNAC / 2021 a fost de 15.685 de persoane; numărul total al vizitatorilor MNAC (expoziții la sediu + expoziții satelit): 18.026; numărul de vizitatori ai site-ului MNAC: 35.086; comunitatea Facebook MNAC Bucharest: 28.027 urmăritori; oameni expuși la mesajele MNAC din social media: 502.891.

În 2021, comunicarea programului de educație a urmărit crearea unei comunități și a unor legături mai strânse cu părinți și copii, prin înființarea unui grup privat dedicat pe Facebook, MNAC Kids, ce a crescut până la cifra de 1.400 de membri.

Cea mai vizitată expoziție temporară a MNAC în 2021

Anul trecut, a fost păstrată tradiția celor două sezoane expoziționale MNAC, cu ocuparea integrală a spațiilor expoziționale ca formă de rezistență la limitările pe care le-a indus pandemia. Structura activității expoziționale MNAC nu a permis evaluarea traficului fiecărei expoziții în parte. Cea mai accesată pagină online de expoziții a fost cea a Vioarei Bara: Despre dragoste și alți demoni.

Evenimente organizate și găzduite de MNAC în 2021

MNAC a găzduit și organizat 148 de evenimente, în format fizic și online (expoziții, evenimente culturale, evenimente educaționale).

Din dorința de a atrage publicuri noi, pe lângă sezoanele expoziționale tradiționale (Sezonul expozițional de primăvară și Sezonul expozițional de iarnă), în 2021 MNAC a desfășurat proiecte comunitare precum #CrângulMNAC, Artă prin Corespondență și Socialistele orașului la MNAC, o expoziție realizată în parteneriat cu Retromobil Club Român, ce a adus la MNAC autovehicule de colecție și efecte de călătorie din socialism, marcând astfel finisajul expoziției cu lucrări omagiale din colecția muzeului – „Catalog 2019. Deschis pentru inventar”.

Tot anul trecut a fost consolidată legătura cu tânăra generație de artiști, iar colaborarea virtuală cu studenții de la UNArte, începută digital în primul an de pandemie, s-a materializat prin colaborarea în spațiul fizic al muzeului, ultimul etaj fiind dedicat în 2021 artei tinere.

În 2021, au fost strânse legăturile cu prietenii muzeului prin formatul Lunea la MNAC – o serie de întâlniri private cu prietenii MNAC.

Tot anul trecut a fost redeschis magazinul MNAC, aflat la parter. „El a fost asumat ca un proiect experimental al muzeului, pe care am vrea să îl dezvoltăm organic și care a început cu un un apel către creatorii și designerii de produs din România”, spun reprezentanții MNAC.

Programul educațional de la MNAC a avut maratoane tematice cu ateliere gratuite și seri online de lectură pentru copii, acțiuni ce au adus mai aproape de muzeu publicul foarte tânăr.

Anul trecut a fost marcată împlinirea a 20 de ani de la înființarea MNAC. Aniversarea a fost subliniată printr-o campanie online de rememorare a celor două decade prin ochii celor din echipa muzeului – oameni a căror muncă (invizibilă) este esențială pentru a aduce expozițiile în fața publicului.

Activitatea virtuală a muzeului s-a îmbogățit cu o serie nouă de evenimente MNACLiveOnline (lansări de carte, artist talks), în care au avut loc dezbateri și lansări de carte, într-un format complex de filmare live în spațiul muzeului și interacțiune pe ZOOM cu invitații la eveniment.

Pierderile inregistrate de MNAC din cauza restricțiilor impuse în contextul pandemiei

Evaluarea pierderilor este în funcție de context. Contextul internațional muzeal, conform analizelor făcute de ICOM (International Council of Museums), arată că muzeele au pierdut între 50% și 70% dintre vizitatori.

MNAC a pierdut aproximativ 55% din numărul de vizitatori, raportat la anul 2019. Dar, dacă luăm în calcul creșterea estimată organic în absența pandemiei, probabil că pierderile raportate la ce-ar fi fost dacă nu exista Covid-19” merg către 60% din numărul de vizitatori anual pe care l-am fi putut avea în condiții normale.

MNAC a reușit însă și o performanță în contextul pandemiei. Dacă majoritatea muzeelor au estimat că se vor reduce drastic numărul de expoziții și programe, MNAC nu doar că a reușit să mențină numărul de expoziții anuale, dar l-a și crescut.

Pierderile cele mai semnificative (și acestea nu se reflectă în cifre) se înregistrează, de fapt, la nivelul programelor de activare comunitară, unde este foarte greu să dezvolți formate online viabile, care să vină în întâmpinarea unor nevoi reale ale comunităților din jurul nostru (spre deosebire de activitățile de educație și mediere „clasice”, unde migrarea în online a funcționat sincron cu mutarea tutror activităților educaționale online).

Dacă ne raportăm la estimările financiare (unde efectul pandemiei se vede doar într-un context restrâns), atunci putem vorbi de o pierdere de aproximativ 30% față de estimările făcute la începutul anului.

Evenimentele programate pentru 2022

Programul expozițional MNAC pe 2022 cuprinde în jur de 30 de expoziții (inclusiv sezonul în curs, lansat la sfârșitul anului trecut și care se va încheia în aprilie 2022). La evenimentele expoziționale programate se vor adăuga evenimentele educaționale (fizice și online) și evenimente culturale. În total, estimăm peste 150 de evenimente.

În 2022, avem cel puțin două „evenimente reper” de anvergură: expoziția retrospectivă Ion Grigorescu și o nouă publicație a Editurii MNAC – „Văzând Istoria” -, continuarea în format tipărit a cercetării realizate în jurul expoziției Colecției MNAC.

Obiectivele MNAC pentru 2022

Unul dintre obiectivele principale este dezvoltarea activităților editoriale ale muzeului (Editura MNAC). Cei doi ani de pandemie au evidențiat și mai mult necesitatea creării unor programe care să compenseze efemeritatea activităților specifice ale muzeului.

Editura MNAC este un laborator de cercetare cu proiecte punctuale (broșuri de expoziții) și multi-anuale (monografii, culegeri de studii), este un hub creativ care coagulează un grup multi-disciplinar de specialiști (autori, fotografi, designeri de carte, editori, redactori, traducători) și este o vitrină de imagine pentru arta din România, datorită colaborării cu edituri de specialitate cu vizibilitate și distribuție internațională (Hatje Canz, Kerber Verlag, DCV).

Despre planurile editoriale MNAC în 2022 putem menționa că se pregătesc broșurile expozițiilor sezoanelor actuale (o activitate devenită deja tradiție din 2014 încoace); va fi publicat în format bilingv, română și engleză, albumul „Văzând Istoria 1947-2007”, în două volume; va fi publicată monografia Alexandru Chira (1947 – 2011). În parteneriat cu Fundația Calina, publicăm catalogul celor mai recente achiziții de artă contemporană, cu titlul „După 12 ani. Producția artistică din România în 180 lucrări”. În parteneriat cu Fundația „Ion Bitzan”, se lucrează la monografia artistului. Editura MNAC are în pregătire monografii dedicate lui Iulian Mereuță și Ion Grigorescu, cu sprijinul artiștilor și ai reprezentanților legali ai acestora.

În 2022, magazinul MNAC va găzdui raftul MNAC, un obiect de design și promovare care pune în valoare publicațiile editurii MNAC, și care va călători la diverse librării din țară. Magazinul va lansa de asemenea o serie de produse personalizate inedite.

Un obiectiv important pentru 2022 este inaugurarea depozitului cu vizitare de la etajul 2 al muzeului – un proiect multi-disciplinar cu totul inedit în România: spațiul va cuprinde, pe lângă depozitele de artă, zone de expunere temporară, precum și zone pentru activități conexe (conferințe, ateliere de educație).

MNAC va continua programele de întărire a relației cu diverse comunități; de susținere a tinerilor artiști; programul „Muzeul iese din muzeu” (participarea fizică la târguri de carte și alte evenimente culturale în afara muzeului, extinderea proiectului MNAC Hoinar, cu scopul promovării ideii de educație, de înțelegere a lumii prin artă).

Va crește producția video și va fi amplificat formatul Joia la MNAC_LiveOnline (o serie de evenimentele recurente ce se desfășoară într-un format complex de filmare live în spațiul Muzeului și interacțiune pe ZOOM cu invitații la eveniment).

„Hai să lucrezi de la MNAC!” – muzeul devine sustenabil în situații de risc și pune la dispoziție spații prietenoase (cafeneaua, terasa, biblioteca), care pot fi folosite de publicul larg în moduri neexplorate suficient până acum, în special ca spații de lucru.

Ajutorarea refugiaților ucraineni

Un obiectiv nou, pe care îl dezvoltăm cu toată responsabilitatea este susținerea, în general, dar și cu mijloace specifice, a refugiaților care vin din Ucraina, atât a celor din comunitatea artistică, cât și a celorlalți oameni care fug din calea războiului.

Spații ale Muzeului Național de Artă Contemporană se transformă, pentru a le oferi refugiaților relaxare, activități pentru copii, donații, locuri de întâlnire cu cei apropiați și chiar oportunități profesionale.

Publicul poate vizita în continuare toate expozițiile din sezonul curent la sediul muzeului, de miercuri până duminică, între orele 11:00 și 18:00.

Credit foto: MNAC/ Gabriela Pană