Rembrand în gravură, la Musée d’Art Moderne de Fontevraud/ galerie foto
Aproximativ o sută de lucrări, gravuri de Reambrandt, sunt expuse, până la 24 septembrie, la Muzeul de Artă Modernă Fontevraud. Gravurile provin de la Fonds Glénat, de la Fondation Custodia și de la Petit Palais din Paris.
În mai 2021, Abația Fontevraud a primit un nou spațiu artistic, Muzeul de Artă Modernă. Monet a fost cel care a inaugurat acest spațiu, atrăgând peste 80.000 de vizitatori. Expoziția dedicată lui Rembrandt, nu pictorului, ci gravorului de excepție care a fost, ar trebui să aibă la fel de mult succes.
300 de gravuri, produse de Rembrandt între 1628 și 1665
Între 1628 și 1665, Rembrandt a produs aproape trei sute de gravuri (o gravură este rezultatul imprimării unei gravuri), având un talent deosebit pentru această tehnică.
Ce înseamnă gravură? Cu ajutorul unui vârf, artistul gravează un desen pe o placă de cupru acoperită cu lac. Placa este apoi scufundată într-o baie de acid azotic, cunoscut sub numele de acid de gravură, care corodează părțile gravate care nu sunt protejate de lac. Odată curățată și cernută, placa este presată pentru a obține o imprimare.
Pentru a permite publicului să înțeleagă modul de lucru al lui Rembrandt, organizatorii au ales să se îndepărteze de o prezentare a operelor pe teme (scene biblice, peisaje, nuduri etc.) sau pe date. Secțiunile sunt organizate în funcție de mijloacele estetice (clar-obscur, acumulări, găuri etc.) și de tehnicile (tușe, hașurare etc.) folosite de artist.
O tehnică specială
Rembrandt a fost departe de a fi singurul care a folosit gravura, dar a făcut-o „în felul său”, prin multiplicarea „stărilor”, adică prin refacerea aceleiași plăci de mai multe ori după imprimare. Folosind cerneluri diferite, el modifica luminozitatea, transformând radical atmosfera unei scene sau expresia unui chip.
Prin această tehnică, artistul considerat deja regele clar-obscurului, a găsit o modalitate incomparabilă de a lucra asupra relației dintre lumină și umbră. Într-o gravură, există doar alb și negru. Contrastele sunt cu atât mai puternice, iar expresiile mai susținute. Dar această putere este, de asemenea, impregnată de o mare finețe. Lumina este subiectul unei lucrări fascinante, care îndeamnă la observație. Lucrările expuse sunt adesea de mici dimensiuni, astfel încât vizitatorii trebuie să se apropie pentru a vedea anumite detalii… și să nu se grăbească. „Aceasta nu este o expoziție care poate fi vizitată rapid”, subliniază Dominique Gagneux, directoarea muzeului. Este, de asemenea, o modalitate de a intra în intimitatea operei.
Nucleul expoziției este alcătuit din aproape 70 de gravuri din colecția Glénat, completate de lucrări din alte colecții, printre care cele ale Fundației Custodia și ale Musée du Petit Palais din Paris.
Foto credit: Abbaye Royale de Fontevraud