REPORTAJ – Ion Grigorescu, acțiuni performative publice și private în prima expoziție personală de la Ivan Gallery
Fotografii și înregistrări video din timpul unor acțiuni performative publice și private ale lui Ion Grigorescu sunt expuse la Ivan Gallery din cadrul Atelierelor Malmaison din București sub numele „Performanță”.
În spațiul circular, vizitatorul poate analiza, între altele, fotografii ce aduc în actualitate acțiuni din anii ‘80 până în prezent și un fragment video, în care artistul execută, nud, o mișcare yoga.
„Pictura veche avea nevoie de mai multe modele pe care pictorul le alegea să corespundă temei și trăia subiectul prin performanța lor, le era dator. Astăzi performerul…” este textul care stă alături de primele imagini.
În expoziție sunt suprinse un concert desfășurat noaptea în interiorul unei biserici, în 1985, performance-ul cu public „Limita câmpului vederii” din 1999 de la Mucsarnok (Budapesta), rutina privată de yoga în 2011, ritualul personal de onorare a apei de la Râșca din 2018 și acțiunea temerară de reparare a acoperișului casei proprii din 2018 – 2019.
Este adaugată documentarea primei expoziții personale internaționale a lui Ion Grigorescu, „Masă de pomană pentru o cultură moartă (Mahlzeit für eine tote Kultur)” de la Schauplatz für Zeitgenössische Kunst (Viena, 1993), o expoziție dinamică, ale cărei schimbări în timp sunt înregistrate în video-ul eponim.
Picturile în ulei pe pânză realizate de Ion Grigorescu pentru această expoziție și care nu poartă un titlu plasează istoria disciplinei picturii în dialog cu cea a „performance”-ului.
„Pictura veche avea nevoie de două, trei, sau mai multe modele pe care pictorul le alegea să corespundă temei și trăia social subiectul picturii înainte și în timpul pensulației. Arta avea nevoie de acordul, contribuția și performanța modelelor, astfel că artistul le era dator atât lor cât și Muzei”, spune artistul.
Ion Grigorescu, documentarist în diverse media
Ion Grigorescu (născut în 1945, la București) are o carieră artistică complexă, ce nu poate fi încadrată cu ușurință dintr-o perspectivă unidirecțională. Practica lui artistică angrenează media diverse – pictură, desen, performance, fotografie, film, obiect – în documentarea aspectelor realității din sfera familială, a propriului corp și a existenței cotidiene, cât și din cea a contextului social și politic.
A studiat pictura la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, între anii 1963 – 1969, și a intrat în Uniunea Artiștilor Plastici în 1971, păstrând în permanență o atitudine critică și oarecum marginală în raport cu sistemul artistic oficial al perioadei.
Lucrările sale din anii ’60 – ’70 prezintă strategii provocatoare și subversive în expunerea și criticarea contradicțiilor inerente regimului comunist și dictaturii de dinainte de 1989. La începutul anilor ’80 a renunțat la activitatea artistică publică, din cauza înrăutățirii constrângerilor și a cenzurii impuse de regim, dedicându-se în schimb restaurării picturii murale bisericești. După 1989, și-a reluat activitatea expozițională, iar demersul său multifațetat eludează în mod constant orice tentativă de simplificare, fiind doar în mod general descris prin impulsul inepuizabil către experiment și diversele referințe folosite, din psihanaliză, yoga și filozofie budistă, „art brut”, cinematografie și de interesul său pentru spiritualitatea creștin-ortodoxă, în relație cu activitatea sa din sfera picturii murale bisericești și a restaurării.
Lucrările artistului au fost prezentate în expoziții la Muzeul Stedelijk, la MoMA New York, la New Museum New York, în Bienala de la Viena 2015, Bienala de la Berlin 2010, Bienala de la Veneția 1997 și 2011, în Documenta 12 și la Kathmandu Triennale 2077.
Expoziția poate fi vizitată, până pe 21 mai, de joi până sâmbătă, între orele 15:00 și 19:00, sau pe bază de programare.