REPORTAJ – Jocuri de volume în sculptura lui Gorduz și exuberanța culorii în tablourile Silviei Radu, la Galeria Romană
Compoziții în uleiuri, sculpturi în bronz, piatră și ipsos vopsit au fost adunate într-o expoziție, la Galeria Romană din București, dedicată uneia dintre cele mai cunoscute familii din arta plastică românească: soții Silvia Radu (n. 1935), pictoriță și sculptoriță, și Vasile Gorduz (1931 – 2008), sculptor și profesor universitar.
Expoziţia, vernisată pe 16 ianuarie, face parte din ciclul „Familii de artişti”.
De câţiva ani, „Galeria Romană a dezvoltat un concept expoziţional cu o perspectivă aparte, expoziţii în familie, ce reunesc artişti din aceeaşi familie. Publicul românesc trebuie să cunoască mai bine dinastiile de artişti plastici de la noi pentru că sunt un foarte important, special şi influent vehicul de transmitere”, a spus Sever Voinescu, redactor-șef Dilema veche, la vernisajul la care au participat personalități precum Doina Levintza, Dan Coman și Horea Paștina.
Vasile Gorduz, un mare sculptor în istoria artei românești, a fost elevul lui Ion Lucian Murnu, care a fost elevul lui Oscar Han, care a învățat de la Dimitrie Paciurea și Frederic Storck. „Sunt patru generații, în sens academic, între începutul sculpturii și Vasile Gorduz, care este pus în linia întâi a sculpturii românești”, a adăugat Voinescu.
Lucrări în ipsos pictat, bronz, piatră și ulei pe pânză
Între lucrările din ipsos pictat, bronz, piatră și uleiuri pe pânză se remarcă „Portret copil”, „Clepsidră”, „Transhumanță”, „Răstignire”, „Mihai Eminescu”, semnate de Vasile Gorduz, precum și „Compoziție cu personaje și flori”, „Înger”, „Prometeu”, „Autoportret cu blană”, „Prăznicar”, „Principesa Margareta” și „Peisaj la Pițigaia”, de Silvia Radu.
Temele din creația lui Gorduz sunt fundamentale, mari, universale.
Gorduz a realizat o sinteză interesantă între Brâncuși și Paciurea, dar nu exprimă ceea ce au făcut cei doi, ci „este original”. În expoziția de față, bronzurile și pietrele lui Gorduz sunt impregnate de umbrele marilor artiști.
Vasile Gorduz a transformat sculptura „într-o formă de înțelepciune, într-o formă de căutare a esențelor vieții, de meditație metafizică”.
Dacă sculptura e un joc de volume, Gorduz era de părere că „sculptura inventează ceva firesc prin care sunt depășite volumele”.
Expoziția Silvia Radu și Vasile Gorduz – ,,Credința, frumusețea văzută și cea nevăzută” cuprinde și autoportretele artiștilor, ce oferă privitorului șansa de a-i cunoaște mai bine pe cei doi artiști.
Silvia Radu îl însoțește pe Gorduz în această expunere cu îngeri sub diverse forme: desenați sau sculptați, cărora vizitatorul le simte prezența. Invocarea angelicului este pretutindeni în arta Silviei Radu.
„Exuberanța culorii în tablourile Silviei Radu amintește de lucrările lui Țuculescu, dar într-un stil temperat”, a exprimat Sever Voinescu. Însă ceea ce unește lucrările celor doi artiști în această expoziție este credință.
Artista Silvia Radu le-a transmis celor prezenți la vernisaj o temă de gândire: „Brâncuși a făcut o Pasăre măiastră, iar Gorduz a făcut o pasăre ortodoxă cu ciocul în țărână, acest lucru este foarte important”.
Expoziția va fi deschisă până pe 7 februarie și va putea fi vizitată de luni până vineri între orele 10:00 și 18:00 și sâmbăta, în intervalul orar 10:00 – 15:00.
Credit foto: curatorial.ro