Rezultate sub așteptări în prima mare licitație Christie’s din sezonul de toamnă de la New York
Prima vânzare de seară a licitațiilor de marcă ale lui Christie’s din noiembrie de la New York nu a avut un rezultat pe măsura așteptărilor, situându-se sub estimarea minimă și nereușind să ofere rezultate solide pentru artiști consacrați.
Vânzarea din 7 noiembrie a înregistrat un total de adjudecare de 88,4 milioane de dolari, pentru 42 de loturi, cu aproximativ 8 milioane de dolari mai puțin față de estimarea inițială de 96 de milioane de dolari. Rezultatul a fost mai scăzut decât cel obținut la vânzarea echivalentă de anul trecut, 114 milioane de dolari, care a cuprins și mai puține loturi.
Niciun record nu a fost înregistrat la această licitație, atmosfera a fost moderată, multe dintre cele mai valoroase loturi nereușind să-și atingă estimările minime.
Cy Twombly și Jean-Michel Basquiat
Lucrarea „Untitled (Bacchus 1st Version II)” a lui Twombly (foto), o abstracțiune în nuanțe de roșu pictată pe un panou de lemn, a fost estimată la cel mult 25 de milioane de dolari. Tabloul de mari dimensiuni fusese prezentat public cel mai recent la o expoziție organizată de Gagosian la Moscova, în 2008. El a fost adjudecat contra sumei de 17 milioane de dolari, cu mult sub estimarea sa minimă, ajungând la un ofertant din sală pentru un preț final de 20 de milioane de dolari.
O pictură fără titlu din 1981 a lui Basquiat a fost adjudecată contra prețului minim de 10 milioane de dolari, ajungând la 11,9 milioane de dolari cu taxe.
Lucrări de John Currin, Andy Warhol, Keith Haring, George Condo și Mark Bradford au avut dificultăți similare în a atrage atenția, fiecare dintre ele nereușind să treacă de estimarea sa minimă.
Pictorițe figurative, între artiștii vânduți peste estimări
Au înregistrat rezultate mai bune artiști mai puțin consacrați, în special pictorițe figurative.
Un tablou al artistei berlineze Stefanie Heinze a fost lotul de deschidere al vânzării. A fost adjudecat contra sumei de 190.000 de dolari, de peste trei ori mai mult față de estimarea de 60.000 de dolari.
Această lucrare a fost urmată de „Regarding Me Regarding You and Me” (2020) a pictoriței Jenna Gribbon din Los Angeles. Lucrarea, o imagine nud a partenerului lui Gribbon, era estimată la 150.000 de dolari, îînsă a fost vândute pentru o sumă de peste trei ori mai mare, de 478.800 de dolari.
Între altele, tabloul „Eat dem Taters” (1975) al lui Robert Colescott, o pictură în care mâncătorii de cartofi dintr-un tablou celebru al lui Van Gogh sunt înlocuiți cu personaje de culoare, a avut de asemenea o evoluție bună. Rudele istoricului de artă american Robert Rosenblum, decedat în 2006, au deținut tabloul încă din anul în care a fost realizat și chiar l-au împrumutat New Museum pentru o retrospectivă Colescott.
Lucrarea, unul dintre puținele loturi semnificative din punct de vedere istoric din cadrul vânzării care nu a fost evaluată la multe milioane de dolari, a fost vândută pentru suma totală de 3,9 milioane de dolari, cu taxe incluse, atingând astfel estimarea cea mai mare.