
Șapte recorduri de licitație stabilite în noiembrie 2025
Săptămâna licitațiilor de toamnă din New York funcționează ca un indicator esențial al pieței de artă. Este perioada în care marile case de licitații își prezintă cele mai valoroase loturi și obțin cele mai ridicate încasări ale anului.
După un sezon de primăvară marcat de rezultate inegale, licitațiile din noiembrie 2025 au readus optimismul și încrederea în piață. Până la finalul săptămânii, Sotheby’s, Christie’s și Phillips au cumulat mai mult de 2 miliarde de dolari din vânzarea de opere de artă.
Lotul săptămânii a fost „Portrait of Elisabeth Lederer”, de Gustav Klimt, vândut pentru 236,36 milioane de dolari, al doilea preț cel mai mare plătit vreodată pentru o operă de artă la o licitație și un nou record pentru artist. Vânzarea Klimt a făcut parte dintr-o licitație de seară la Sotheby’s, în 18 noiembrie, care a adus 706 milioane de dolari – cea mai mare sumă totală într-o singură noapte din istoria casei de licitații.
Cuprins
TogglePe parcursul săptămânii de vânzări au fost stabilite noi vârfuri pentru mai multe artiste, în special cele asociate cu suprarealismul, iar numele celor care au avut expoziții solo importante în acest an au stârnit de asemenea interes.
„Portrait of Elisabeth Lederer”, de Gustav Klimt
„Portrait of Elisabeth Lederer”, de Gustav Klimt, a devenit cea mai scumpă operă de artă modernă vândută vreodată la o licitație și a doua cea mai scumpă pictură vândută vreodată la o licitație, după „Salvator Mundi”, atribuită lui Leonardo da Vinci.

Portrait of Elisabeth Lederer
Lucrarea datată 1914 – 1916, parte din colecția omului de afaceri Leonard Lauder, a fost estimată la 150 milioane de dolari.
Afost adjudecată contra sumei de 236,4 milioane de dolari, în urma unei licitații care a durat 20 de minute, la Sotheby’s New York. A fost și cea mai scumpă operă de artă vândută vreodată de Sotheby’s la nivel mondial.
„El sueño (La cama)”, de Frida Kahlo
Autoportretul „El sueño (La cama)” al artistei mexicane Frida Kahlo a fost vândut pentru mai mult de 54 milioane de dolari stabilind trei recorduri: pentru artistă, pentru o operă a unui artist latino-american și pentru o operă a unei femei.
„El sueño (La cama)” a reușit asta la Sotheby’s New York, după ce a depășit recordul deținut de regretata artistă americană Georgia O’Keeffe. Lucrarea sa „Jimson Weed/White Flower No.1”, care fusese expusă anterior la Casa Albă, a fost vândută în 2014 pentru 44,4 milioane de dolari.

El sueño (La cama)
Autoportretul suprarealist al lui Kahlo, vândut de un colecționar privat, a fost evaluat la o valoare cuprinsă între 40 și 60 de milioane de dolari. Un alt autoportret al artistei mexicane, „Diego y yo”, deținea anterior titlul de a doua cea mai scumpă operă de artă vândută de o artistă, după ce a fost licitată, tot la Sotheby’s New York, în 2021. Când a fost vândută, acea pictură a devenit cea mai scumpă operă de artă latino-americană din toate timpurile. Acum a ajuns pe locul al doilea și pe al treilea în ceea ce privește cele mai valoroase opere de artă realizate de femei.
„High Society”, de Cecily Brown
„High Society” (1997 – 1998), de Cecily Brown, a fost vândută, tot la Sotheby’s New York pentru 9,8 milioane dolari, după o estimare maximă de 6 milioane dolari.
Numită după musicalul din 1956 cu Bing Crosby și Grace Kelly, pictura transformă strălucirea Hollywoodului într-un amestec pulsatoriu de membre și culori.

High Society
Piesă centrală a expoziției „Deitch Projects” din 1998, care a marcat debutul lui Brown la New York, „High Society” a contribuit la definirea noului limbaj pictural al artistei britanice la sfârșitul anilor ’90. Pictura face parte din prima serie de lucrări în care Brown și-a extins dramatic scara; pânza măsoară aproximativ 1,8×2,4m, marcând saltul ei către un mod de abstractizare mai captivant și mai impunător din punct de vedere fizic.
La începutul acestui an, Cecily Brown a fost subiectul unei importante expoziții la Fundația Barnes, intitulată „Themes and Variations”, care s-a încheiat în luna mai. Recordul anterior pentru o lucrare a ei a fost stabilit de „Suddenly Last Summer” (1999), vândută cu 6,78 milioane de dolari la Sotheby’s New York în mai 2018.
„Interior with Sudden Joy”, de Dorothea Tanning
„Interior with Sudden Joy” (1951), de Dorothea Tanning, a fost adjudecat la Sotheby’s contra sumei de 3,22 milioane de dolari, cu puțin peste estimarea maximă inițială.
Opera – expusă prima dată în 1953, la New York – a fost creată în perioada în care Tanning locuia împreună cu soțul ei, artistul Max Ernst, în Arizona. S-a aflat patru decenii în aceeași colecție privată.

Interior with Sudden Joy
Recordul de licitație pentru Tanning a fost depășit la începutul acestui an de „Endgame” (1944), vândut cu 2,35 milioane de dolari la Christie’s în luna mai. Înainte de asta, era deținut de „Le mal oublié” (1955), vândut cu 1,44 milioane de dolari la Christie’s în 2022.
„Pueblo H”, de Olga de Amaral
„Pueblo H” (2011), peisaj textil de Olga de Amaral, a fost vândut la Christie’s pentru 3,12 milioane de dolari, de aproximativ cinci ori mai mult față de estimare.
Prețul lucrării a fost cu mult peste recordul anterior al unei lucrări Amaral, stabilit de „Imagen perdida 27” (1997), vândută cu 1,16 milioane de dolari la Phillips New York în luna mai.

Pueblo H
„Dans la tour (Autoportrait avec Constantin Jeleński)”, de Leonor Fini
„Dans la tour (Autoportrait avec Constantin Jeleński)”, de Leonor Fini, datat 1952, a fost vândut la Sotheby’s pentru 2.51 milioane de dolari, încadrându-se estimării primite.
Dublul portret în care sunt redați ea și iubitul Jeleński a depășit recordul anterior deținut de „Autoportrait au scorpion” (1938), care a fost vândut cu 2,32 milioane de dolari la Sotheby’s în 2021.

Dans la tour (Autoportrait avec Constantin Jeleński)
Pictorița, designerul și scriitoarea argentiniană de origine italiană a adus în atenție femeile suprarealiste, evidențiind viziunea sa independentă și portretele sale provocatoare.
„The Casting Call”, de Noah Davis
„The Casting Call” (2018), de Noah Davis a fost adjudecat la Sotheby’s contra sumei de 2 milioane de dolari, cu jumătate de milion peste estimarea maximă.
Recordul anterior de licitație pentru Davis era deținut de „Congo #7” (2014), vândut cu 1,5 milioane de dolari la Christie’s în 2022.
Tabloul înfățișează într-un interior luminat fluorescent mai multe femei, îmbrăcate sumar, în timp ce dansează pentru un public invizibil.

The Casting Call
Noah Davis, care a decedat în 2015, a fost un artist vizual american cunoscut mai ales pentru portretele sale evocatoare ale vieții cotidiene a comunității de culoare și pentru faptul că a fost co-fondator al Muzeului Underground din Los Angeles, un muzeu gratuit, axat pe comunitate.









