Tablou de Gentileschi uitat, găsit într-o magazie a Hampton Court
Un tablou de Artemisia Gentileschi care a fost proprietate a regelui Charles I a fost găsit după mulți ani într-o magazie a palatului regal Hampton Court.
O descoperire remarcabilă făcută în magazia regală, urmată de ore întregi de conservare atentă, a dus la scoaterea la iveală a tabloului „Susanna and the Elders/ Susana și bătrânii”, un adevărat Gentileschi pierdut.
„Este chiar super-emoționant”, a declarat – pentru Observer – Anna Reynolds, supraveghetor adjunct al tablourilor regelui. „Pur și simplu, până acum, nu se putea vedea calitatea picturii sub murdărie, dar este absolut adevărat și această descoperire a venit ca urmare a reputației recent restaurate a Artemisiei. Fusese atribuită greșit și lăsată în depozit timp de mulți ani și nimeni nu se uitase mai atent la ea”.
Artemisia și povestea biblică a Susanei
Tabloul redescoperit, expus la Castelul Windsor, este considerat o completare esențială a operei Artemisiei Gentileschi (1593 – 1653), punând în lumină perioada petrecută de artistă la Londra la sfârșitul anilor 1630, când a lucrat pentru scurt timp alături de tatăl ei, Orazio, la curtea engleză. Remarcabil este și faptul că subiectul e desprins din esența neliniștilor artistei, relatează The Guardian. Adolescenta Gentileschi a fost violată în Italia de un alt artist, Agostino Tassi, în atelierul tatălui ei, apoi a fost interogată și chinuită la procesul acestuia. Transcrierile arhivate ale procesului arată că Tassi a fost în cele din urmă condamnat.
Pictura descrie povestea biblică a Susanei, despre care se spune că ar fi respins avansurile a doi bărbați apoi a fost condamnată la moarte după ce a fost acuzată în mod fals de infidelitate. În tratarea plastică a poveștii, Gentileschi pune un accent neobișnuit pe eforturile Susanei de a se sustrage bărbaților, iar Reynolds consideră că „pare să fi simțit o relație strânsă cu Susana”.
Sute de ani în Colecția Regală
Descoperirea curatorilor de la Royal Collection Trust, în special a istoricului de artă și fostul angajat dr. Niko Munz, a fost făcută în timpul încercărilor de a urmări toate tablourile vândute în Europa după execuția lui Carol I, printre care se numărau șapte tablouri de Gentileschi. Se credea că doar un autoportret a supraviețuit.
Experții au fost chemați la fața locului pentru a confirma descoperirea, apoi, în mod mai concludent, țesătura îndepărtată de pe spatele pânzei a dezvăluit literele CR de la Carolus Rex, care îl reprezintă pe Charles I.
Gentileschi a fost invitată la Londra într-un moment în care faima ei era la apogeu. Mai târziu, însă, interesul pentru picturile baroce a scăzut în secolul al XVIII-lea, iar lucrările ei au fost stocate și atribuite greșit unui alt artist italian mai puțin important, înainte de a fi atribuite în mod eronat Școlii Franceze.
„Nu estimăm prețul niciunui obiect din Colecția Regală, deoarece nu vom vinde vreodată”, a mai declarat Reynolds, „dar aceasta este o lucrare rară datorită provenienței neîntrerupte, cu excepția a aproximativ 20 de ani în timpul interregnului, când a fost achiziționată de un bărbat pe nume Banks, care a returnat-o rapid Coroanei după restaurare”.
Se crede că, începând din 1660, a fost atârnat deasupra unui șemineu de la Somerset House, unde au locuit regine și consoarte, printre care Ecaterina de Braganza și regina Anne.
Înainte să dispară, a fost mutat la Palatul Kensington. Neluată în considerare, lucrarea lui Gentileschi a fost transferată ulterior la Palatul Hampton Court, unde și-a pierdut rama. În 1862, a fost descrisă ca fiind „într-o stare proastă” și trimisă pentru restaurare, când au fost aplicate straturi suplimentare de lac.
Credit foto: Royal Collection Trust © His Majesty King Charles III, 2023