Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Tablou de secol XIX atribuit renascentistului Sandro Botticelli
saint felix, botticelli

Tablou de secol XIX atribuit renascentistului Sandro Botticelli

O lucrare considerată copie din secolul XIX a unei opere de Sandro Botticelli aflată în biserica Saint Félix din orașul francez Champigny-en-Beauce este atribuită, după analize științifice, maestrului florentin.

Pictura o înfățișează pe Fecioara Maria cu Pruncul Iisus și un tânăr Ioan Botezătorul și se crede că se bazează pe „Fecioara Maria, Pruncul Iisus și Sfântul Ioan Botezătorul” (cca. 1490), a cărei atribuire lui Botticelli și atelierului său este acceptată de istoricii de artă.

În 2010, istoricul de artă și curatorul Matteo Gianeselli a observat asemănări între pictura atribuită recent și o altă lucrare din atelierul artistului renascentist. La acea vreme, Gianeselli cerceta arta italiană din colecțiile publice franceze. În 2021, el a organizat o expoziție la Musée Jacquemart-André care punea în oglindă cele două lucrări.

Lucrarea, datată 1510

Lucrarea a fost restaurată anul trecut, cercetătorii francezi folosind inclusiv raze X, și datată cca. 1510. Experții au stabilit că mai mulți artiști din atelierul lui Botticelli au participat la crearea piesei, maestrul adăugând probabil detalii cheie precum chipul Fecioarei Maria – lucru obișnuit la acea vreme. Totuși, este greu de stabilit definitiv cât de mult a contribuit Botticelli la lucrare, având în vedere că el a murit în mai 1510.

Teste ample efectuate la Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France au comparat apoi cele două lucrări cu o versiune de studio a originalului de la Barber Institute of Fine Arts din Birmingham.
Toate au fost realizate folosindu-se tempera în ou și vopsea în ulei, împreună cu două straturi de grund utilizate ca bază. În plus, două panouri de pânză erau legate împreună în pictura din Franța, la fel ca în prima versiune aflată la Florența, și existau similitudini în compoziția vopselei utilizate pentru realizarea lor.

Analiza a confirmat că cele trei figuri din tabloul de la Saint Félix au fost realizate cu aceleași modele ca versiunea de la Institutul Barber, care se bazează pe un prototip original Botticelli.

Originalul și versiunea de studio recent autentificată de la Saint Félix sunt reunite în expoziția „Botticelli: Două Madone la Chambord”, curatoriată de Matteo Gianeselli și Hélène Lebédel-Carbonnel, în capela Château de Chambord pe Valea Loarei, începând cu 19 octombrie. Expoziția va fi însoțită de o componentă VR, videoclipuri educative și o conferință.

Foto: „Virgin Mary, Infant Christ, and the young St. John the Baptist” ©Tony Querrec, Grand Palais Rmn