Tabloul „Noapte înstelată” de Van Gogh a fost inspirat de Turnul Eiffel, potrivit unei noi teorii
Un istoric de artă are o nouă teorie despre sursa de inspirație din spatele picturii emblematice a lui Vincent van Gogh, „Noapte înstelată”. James Hall, profesor la Universitatea Southampton și fost critic de artă pentru The Guardian, spune că Turnul Eiffel a avut o influență semnificativă asupra seriei de picturi cu chiparoşi a artistului, pe baza modului în care a fost inaugurat monumentul.
Hall susține că inaugurarea structurii din fier forjat la Paris în 1889 a venit cu un spectaculos show pirotehnic, lumini și explozii. Conform teoriei lui Hall, viziunea s-a repetat în „muzica pirotehnică a stelelor, a cerului și a norilor” din pictura lui Van Gogh.
„Noapte înstelată” a fost creat de Van Gogh în perioada cât a stat într-un azil de lângă Saint-Rémy, în sudul Franței. Chiparoșii din picturile sale au fost interpretați „ca o evocare mistică a naturii”.
Chiparosul obeliscal domină Saint-Rémy aşa cum Turnul Eiffel domină Parisul
„Noaptea înstelată a lui Van Gogh este răspunsul naturii și al istoriei la monstrul de metal bombastic al lui Eiffel, care a căutat să-i depășească pe egipteni”, scrie Hall. „Chiparosul obeliscal domină Saint-Rémy și turnul bisericii sale în același mod în care Turnul Eiffel de 300 de metri domină Parisul”.
Turnul Eiffel a fost atracția vedetă a Expoziției Internaționale, după ce rapoartele despre planificarea și pregătirea sa au fost publicate frecvent în ziare și reviste. În 1886, Gustave Eiffel a câștigat concursul pentru designul său.
În iunie 1889, în aceeași lună în care a fost dezvelit monumentul, Van Gogh i-a scris fratelui său Theo: „Chiparoșii încă mă preocupă, aș vrea să fac ceva cu ei la fel ca pânzele de floarea soarelui, pentru că mă uimește că totuși nimeni nu i-a făcut așa cum îi văd eu. Este frumos în ceea ce privește liniile și proporțiile, ca un obelisc egiptean”.
Potrivit lui Hall, Turnul Eiffel a fost „promovat în mod bombastic ca un simbol al priceperii tehnologice franceze și chiar mai impresionant decât piramidele”.
În plus, artistul olandez a idealizat Egiptul antic. „El a crezut că chiparosul este la fel de frumos și de bine proporționat ca un obelisc”, a declarat Hall pentru The Guardian.
Hall compară chiparoșii din prim-plan din tabloul lui Van Gogh cu cei din pânza „Wheatfield with Cypresses”, aflată în prezent în colecția de la Metropolitan Museum din New York.
„Chiparosul a fost prima parte care a fost pictată. Baza sa este îngroșată cu un copac mai mic, ceea ce face forma sa mai piramidală și mai apropiată de cea a turnului. Ceva asemănător se întâmplă în „Wheatfield with Cypresses”, unde Van Gogh a lăsat un gol între un chiparos mare și cel mic și ambii par să se sprijine unul în celălalt ca picioarele turnului”.
Ambele lucrări vor face parte din prima expoziție a Metropolitan Museum of Art din New York concentrată pe fascinația pictorului olandez pentru „flăcările veșnice”, împreună cu zeci de desene, scrisori ilustrate și alte lucrări. Expoziţia „Van Gogh’s Cypresses” se deschide pe 22 mai.
Cercetarea lui Hall va fi publicată în numărul din aprilie al revistei de artă Burlington Magazine.
Foto credit: Starry Night, 1889, Vincent van Gogh, MoMA