Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Tehnică de pictură inedită folosită de Rembrandt pentru „Rondul de noapte”, relevă un nou studiu
rondul de noapte

Tehnică de pictură inedită folosită de Rembrandt pentru „Rondul de noapte”, relevă un nou studiu

Rembrandt a pictat suprafața pânzei pentru celebrul său tablou în ulei din 1642, „Rondul de noapte”, cu o substanță care conținea plumb, înainte de a aplica primul strat de vopsea, potrivit unei noi cercetări publicate în Science Advances.

Deși Rembrandt nu s-a sfiit să experimenteze noi tehnici, utilizarea unui strat pe bază de plumb nu a mai fost întâlnită până acum printre lucrările lui sau ale contemporanilor săi.

Această nouă descoperire provine din „Operation Night Watch”, un proiect de cercetare și conservare dedicat istoriei capodoperei. Cercetătorii au efectuat o analiză avansată cu ajutorul imagisticii computerizate pe o mostră de vopsea prelevată din lucrare.

O combinație de fluorescență cu raze X (XRF) și ptichografie (metodă informatică de imagistică microscopică) a fost utilizată pentru a identifica și vizualiza compușii chimici la scară submicroscopică de-a lungul straturilor inferioare ale pânzei. Analiza a scos la iveală un strat bogat în plumb sub stratul de bază din cuarț-argila.

Rembrandt a folosit straturi de fond de argilă cu cuarț nu numai în „Rondul de noapte”, ci și în picturi anterioare, în care aplica un prim fond de pigmenți de pământ roșu cu un al doilea strat de alb de plumb.

Teorii privind folosirea plumbului de către Rembrandt

Este posibil ca Rembrandt să fi avut nevoie de alternativă mai ieftină și mai flexibilă pentru a se adapta la dimensiunile Rondului de noapte. O altă teorie este că ar fi încercat să protejeze pânza de umezeala peretelui exterior al sălii mari a Kloveniersdoelen (poligonul de tragere al muschetarilor) din Amsterdam, unde pictura urma să fie atârnată.

Rezultatele cercetării inițiale au fost comparate cu o hartă de distribuție a plumbului pe întreaga pictură cu ajutorul unei scanări prin XFR. Prezența plumbului în întreaga pictură sugerează că stratul de plumb a fost aplicat cu ajutorul unor pensulații mari semicirculare. Cercetătorii au decis că stratul de plumb a fost pregătitor și aplicat imediat după ce pânza a fost întinsă.

Potrivit unor cercetări recente, și Leonardo Da Vinci a folosit pentru „Mona Lisa”, pictură realizată cu mai bine de o sută de ani înainte de „Rondul de noapte”, un amestec pe bază de plumb în primul strat de vopsea al lucrării.