Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Trei galerii românești, la viennacontemporary
coady golden spectra, sandwich 1

Trei galerii românești, la viennacontemporary

Galeriile românești Galeria 418, Galeria Sandwich și Galeria Jecza participă la cea de-a zecea ediție a târgului viennacontemporary, care e programat să aibă loc în perioada 12 – 15 septembrie, la Messe Wien.

Galeria 418, cu artiștii vizuali Andrei Hâncu și Diet Sayler

418Gallery a fost fondată în București, în 2008. Dr. Joana Grevers, istoric de artă de origine română, și Guy K. Williamson, un om de afaceri și colecționar de artă american, au pus bazele acesteia. La viennacontemporary de anul acesta, va participa cu artiștii vizuali Andrei Hâncu și Diet Sayler, pe care îi reprezintă.

Andrei Hâncu este un artist moldovean născut în Pyatigorsk, Rusia, în 1988. A studiat la Liceul Academic de Arte Plastice „Igor Vieru” din Chișinău în perioada 2000-2008. Ulterior, a urmat studii de grafică la Universitatea de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, pe care le-a absolvit în 2012. În 2015, și-a continuat studiile la Academia de Arte Frumoase din München, în clasa lui Peter Kogler, și a absolvit în 2022.
Lucrările lui Andrei Hâncu sunt înrădăcinate în recrearea fizică a imaginilor digitale provenite de pe internet. Aceste imagini cuprind o serie de surse, inclusiv imagini stoc, fotografii de desene animate și clipart din domeniul public. Provocarea sa artistică constă în cultivarea unei identități artistice unice, prin filtrarea și selectarea meticuloasă a imaginilor, în funcție de criteriile sale, dintr-un bazin extins de imagini digitale disponibile care acoperă diverse subiecte. Ulterior, el transmite fișiere digitale care conțin informații referitoare la materiale, dimensiuni și grosimi către companii dotate cu tehnologie de imprimare extrem de specializată. Andrei Hâncu însuși se ocupă apoi de editarea și rafinarea ulterioară a anumitor piese în studioul său.

Diet Sayler s-a născut în 1939, la Timișoara. Din 1956 până în 1961 a studiat ingineria structurală la Universitatea Tehnică din Timișoara. Concomitent, a studiat pictura cu Julius Podlipny. La începutul anilor 1960 a îmbrățișat pictura abstractă, care va fi ulterior criticată pe nedrept ca fiind occidentală și decadentă, ceea ce a dus la excluderea sa din toate expozițiile de artă. Cu toate acestea, în 1968, în timpul Primăverii de la Praga, a avut loc un moment crucial, când expoziția „5 tineri artiști”, cu lucrări de Constantin Flondor, Doru Tulcan, Paul Neagu, Ștefan Bertalan și Diet Sayler, a introdus arta abstract-constructivă în România la Galeria Kalinderu din București. Această descoperire l-a determinat pe Sayler să se mute la București, ceea ce i-a permis să expună la nivel internațional, deși nu avea voie să părăsească țara. În 1973, s-a mutat în Germania, la Nürnberg. Printre influențele timpurii ale lui Diet Sayler s-au numărat Constantin Brâncuși și Kazimir Malevich. A aprofundat și teoriile lui De Stijl și Bauhaus. Mai târziu, a îmbrățișat principiul hazardului din dadaism, care i-a modelat creațiile. Sayler a trecut la arta concretă ca o respingere a realităților politice și a realismului socialist, accentuând tema schimbării în lucrările sale.

Galeria Sandwich, cu artiștii Liliana Basarab și Catherine Coady

Sandwich, fondată în 2017, este o galerie condusă de un colectiv care se bazează pe viziunea sa atotcuprinzătoare asupra lumii artei. Încă de la început, galeria a provocat definiția spațiului de artă, ca mediu activ și instigator angajat al lumii artei. Alături de expoziții, Sandwich a declanșat evenimente artistice și performance-uri în care publicul este în centrul atenției și a fost în centrul unor proiecte de consolidare a comunității artistice din România.

Liliana Basarab este artistă vizuală, activă profesional în București, dar care și-a început cariera în Iași, la începutul anilor 2000. Practica sa artistică este angajată social și functionează adesea ca un comentariu la adresa noțiunii de reprezentare. Este interesată de problematici de gen și lucrează în diferite medii artistice precum ceramică, textile, desen, performance, ateliere participative, video. Colaborează cu regizorul de teatru Robert Bălan și cu scriitoarea Elena Vlădăreanu la diverse proiecte și face parte din colectiva care organizează Premiile pentru literatură scrisă de femei – Sofia Nădejde. Lucrările ei au fost expuse în expoziții solo și de grup în țară și în străinătate.

Catherine Coady, artistă stabilită la Melbourne, analizează în profunzime pulsul culturii contemporane, în special fixația acesteia pentru consum și tineret. Creația ei traversează tărâmurile sculpturii și picturii, abordând teme socio-psihologice. În centrul practicii interdisciplinare a artistei se află o interogare a percepției noastre de sine și a naturii fragile a mentalității noastre moderne. Opera ei se învârte în jurul explorării dinamicii stării de spirit, în special a oscilațiilor dintre stările maniacale și cele concentrate. Prin lucrările sale, Coady sondează probleme precum dependența societății de medicamente și provocările de a ne înțelege pe noi înșine în timp real. Renumită pentru sculpturile de pastile complexe din punct de vedere tehnic, Coady întruchipează o stare mentală senină și calmă. În schimb, picturile sale expun o dispoziție frenetică și emotivă. Juxtapunerea dintre aceste medii reflectă complexitatea complexă a psihicului uman, stârnind discuții sincere despre încercările și tribulațiile sale.

Galeria Jecza, cu Zoltán Molnár și Anita Schmid

Galeria Jecza a fost fondată ca o afacere de familie, în 2011, de Sorina Ianovici-Jecza și Andrei Jecza. Galeria s-a axat pe scena istorică locală, foarte importantă în anii ’60-’70 (grupul Sigma, printre alții). Acum aceasta reprezintă artiști și colective de artiști, figuri istorice, dar și personalități tinere și proeminente. Prin juxtapuneri curatoriale de artiști din generații diferite, galeria încurajează proiecte de cercetare aprofundată legate de diverse practici artistice.

Zoltán Molnár (1937 – 1999), pictor, scenograf și profesor universitar, s-a născut în Sfântu Gheorghe, unde talentul său a fost descoperit de profesori locali și îndrumat către liceul de artă din Târgu Mureș. Acolo a studiat sub îndrumarea unora ca Barabás István, Bordi András, Pittner Olivér și Nagy Pál. Și-a continuat studiile la Academia de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, între 1957 și 1963, unde a fost elevul maeștrilor Abodi Nagy Béla și Andrássy Zoltán, absolvind cu rezultate excelente. După absolvire, s-a mutat la Timișoara și a devenit asistent universitar la Institutul Pedagogic, ulterior fiind promovat ca lector. Timp de peste cinci ani, a fost artist liber-profesionist, creând lucrări de artă pentru spații publice și clădiri din Timișoara, Carei, Sinaia, Ploiești, Predeal și Satu Mare. În 1969, a realizat o mare frescă pentru Liceul de Muzică „Ion Vidu” din Timișoara, iar în 1976 a instalat o compoziție cinetică la Sinaia și o sculptură decorativă la Carei în 1978.
Zoltán Molnár s-a implicat activ în atelierul experimental Chore-Studio, colaborând la decorurile pentru spectacole de dans modern. Între 1979 și 1983, a fost scenograf și grafician al Teatrului Maghiar de Stat din Timișoara, realizând decoruri, afișe și programe pentru numeroase spectacole. Prima sa expoziție personală a avut loc în 1969, la Timișoara, unde a prezentat lucrări în acuarelă. Pictura sa a evoluat de la figurativ la abstract, explorând op-art-ul și arta cinetică. Zoltán Molnár a fost un artist remarcabil al generației sale, contribuind la revitalizarea vieții artistice din Timișoara. Stilul său nonfigurativ și compozițiile sale geometrice sunt inconfundabile. A decedat la Timișoara.

Anita Schmid este o artistă vizuală stabilită în Viena. A studiat la Akademie der bildenden Künste Wien. În 2021, a lucrat în Austria, Spania, Franța și Portugalia. Ultimele ei expoziții au avut loc la Gallery Elektrohalle Rhomberg (Salzburg), Messingschwarz (Viena), Salon am Schwarzenbergplatz (Viena), Galerie Chardon (Paris), Parallel Vienna (târg de artă) și Galerie Hilger Next (Viena).

Participarea românească din 2024 la târgul de artă contemporană e susținută de Institutul Cultural Român de la Viena.

Foto: „Golden Spectra”, expoziție Coady (c) Sandwich