Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Trei secrete despre „Dama cu hermină” a lui Leonardo da Vinci
dama cu hermina

Trei secrete despre „Dama cu hermină” a lui Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci a realizat portretul „Dama cu hermină” între 1489 și 1491, după ce a trecut de la statutul de muzician și inventator la curte la cel de pictor oficial al curții pentru ducele de Milano, Ludovic Sforza. În portret, Cecilia Gallerani avea în jur de 17 ani și trecuse de la statutul de doamnă de onoare la cel de amantă a ducelui (posibil să fi născut deja un copil).

În acest portret pictat în ulei pe tablă de nuc – unul dintre cele doar patru portrete de femei pictate de artist care au supraviețuit (alături de „Mona Lisa”) – Leonardo abordează cu artă un portret dublu de bună reputație al unui cuplu nelegitim. După despărțirea de duce, Cecilia Gallerani s-a mutat într-un palazzo și s-a căsătorit cu un conte. Dar a păstrat portretul ei realizat de Leonardo până la moartea sa, în 1536.

Hermina nu a fost întotdeauna în lucrare

O hermină vie poate părea un accesoriu nefiresc pentru o tânără, dar nu era chiar atât de ciudat în Italia Renașterii. Prezenţa tovarășului blănos al lui Gallerani (Leonardo a adăugat hermina mult timp după ce a pictat portretul) a fost interpretată în mai multe moduri.

Hermina ar putea fi un joc de cuvinte care să facă referire la numele posesoarei, deoarece „gale” (începutul numelui ei de familie, Gallerani) însemna hermină sau nevăstuică în limba greacă. Totuși, având în vedere cine a comandat portretul, este de asemenea posibil ca acesta să se refere la duce, deoarece Sforza era adesea numit „Hermina Albă” după ce a primit titlul onorific de Ordinul Erminei de la regele de Napoli în 1488. Altfel, s-ar putea referi la produsul relației dintre Gallerani și duce – fiul lor Cesare. În cultura renascentistă italiană, se credea că nevăstuicile le protejează pe femeile însărcinate, iar apariția lor în picturile renascentiste ar fi putut fi folosită pentru a face aluzie sau a prezice sarcina.

În urmă cu un deceniu, noile tehnologii au dezvăluit că Leonardo nu plănuise întotdeauna să includă hermina, sugerând că aceasta a fost adăugată pentru a transmite un mesaj intenționat.

Un sonet al unui poet italian a fost folosit pentru a data pictura

Anul exact în care Leonardo a lucrat și a refăcut acest tablou nu este cunoscut în mod concludent, dar se ştie data la care trebuie să fi fost finalizat – datorită unui sonet. Poetul curții italiene Bernardo Bellincioni a scris câteva versuri despre acest portret în 1492 și le-a publicat în 1493, ceea ce înseamnă că trebuie să fi văzut versiunea finalizată înainte.

O familie regală poloneză a salvat o dată tabloul și l-a pierdut o dată

Prințul polonez Adam Jerzy Czartoryski a cumpărat tabloul în jurul anului 1800 și l-a dăruit mamei sale, Izabela Czartoryska, care lucra la crearea primului muzeu din Polonia (care a devenit ulterior Muzeul Național din Cracovia).

Atunci când Izabela a scris despre tablou pentru muzeul ei, în 1809, ea a identificat-o în mod eronat pe Gallerani ca fiind amanta regelui francez Francisc I. Această identificare eronată a personajului a fost rectificată abia în secolul XX.

Portretul a rămas în Polonia până în anii 1830, când prințul Czartoryski a plecat în exil după ce a condus o revoltă împotriva Rusiei. El a luat tabloul cu el la Hôtel Lambert din Paris, unde a rămas până când familia s-a întors în Polonia în anii 1870. La scurt timp după aceea, în 1878, tabloul a fost expus publicului odată cu deschiderea colecției Czartoryski.

Familia regală nu a reușit să protejeze „Dama cu hermină” a doua oară, însă, și a fost confiscat de forțele naziste (împreună cu alte lucrări din colecția Czartoryski) atunci când Germania a ocupat Polonia în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Portretul a fost expus pentru scurt timp la Muzeul Kaiser-Friedrich din Berlin și apoi a fost preluat de Hans Frank, guvernatorul general nazist al Poloniei ocupate și avocatul personal al lui Adolph Hitler. Frank l-a expus în biroul său din Castelul Wawel din Cracovia timp de un an.

La sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial, tabloul a fost returnat Muzeului Național (care la acea vreme includea Muzeul Czartoryski). La căderea Zidului Berlinului, în 1991, familia Czartoryski și-a recăpătat drepturile asupra operelor de artă și a unei părți din proprietăți și, în cele din urmă, a decis să vândă întreaga colecție neprețuită (inclusiv „Dama cu hermină”) guvernului polonez pentru suma de 100 de milioane de euro – cu mult sub valoarea de piață – ca un cadou pentru poporul polonez.

Foto credit: Sotheby’s