Un istoric italian susține că a identificat podul din fundalul „Mona Lisa”
Istoricul italian Silvano Vinceti a declarat că nu are nicio îndoială că podul Romito di Laterina din provincia Arezzo (Toscana) este cel pe care Leonardo da Vinci l-a pictat în peisajul rural din spatele enigmaticei „Mona Lisa”, ceea ce ar pune capăt unui mister care a alimentat nenumărate dispute de-a lungul anilor.
Leonardo da Vinci a pictat „Mona Lisa” la Florența, la începutul secolului al XVI-lea, iar identitatea femeii care apare în pictura în ulei – despre care se crede în general că este Lisa del Giocondo – a declanșat la fel de multe speculații ca fundalul ei.
Teoriile din trecut au identificat podul din dreapta jos a tabloului ca fiind Ponte Buriano, în apropiere de Laterina, precum și Ponte Bobbio din orașul Piacenza, nordul Italiei.
Folosind documente istorice și imagini din dronă și făcând comparații între pictură și fotografii ale zonei, Vinceti a spus că este vorba despre „podul etrusco-roman Romito”.
Cel mai grăitor detaliu, le-a spus el reporterilor de la Asociația presei străine din Roma, este numărul de arcuri: podul din tabloul lui Leonardo avea patru arcuri, la fel ca Romito. Ponte Buriano, în schimb, are șase arcuri, în timp ce Ponte Bobbio are mai mult de șase.
Romito, un pod esențial vremii
Din Romito, care se întindea peste râul Arno, a mai rămas un singur arc și fundațiile podului de pe malul opus localității omonime.
Documente ale familiei Medici găsite în arhivele de stat din Florența arată că, între 1501 și 1503, construcția era „un pod foarte circulat și funcțional”, a declarat Vinceti, potrivit The Guardian. El a adăugat că tocmai în acea perioadă Leonardo se afla în zona Val d’Arno, mai întâi în slujba lui Cesare Borgia, un cardinal din cea mai notorie familie nobilă din Italia Renașterii, și apoi pentru Piero Soderini, un om de stat al Republicii din Florența.
Podul reprezenta o scurtătură care reducea cu câteva ore călătoria între Arezzo, Fiesole și Florența.
Vinceti a măsurat lățimea dintre malurile râului și, folosind dimensiunea arcului rămas, a stabilit că patru arcuri de aceeași dimensiune se potrivesc perfect pe această porțiune.
„Forma deosebită a Arno de-a lungul acelei porțiuni de teritoriu corespunde cu ceea ce Leonardo a prezentat în peisajul din stânga nobilei înfățișate în celebra pictură”, a spus el. Vinceti a găsit și documente care atestă că Leonardo locuia adesea în Fiesole în acea perioadă, la un unchi care era preot.
Rivalitate între orașele Laterina și Buriano
Simona Neri, primarul din Laterina, a declarat că teoria lui Vinceti a provocat mult entuziasm în orașul cu puțin peste 3.500 de locuitori. „Trebuie să încercăm să protejăm ceea ce a mai rămas din pod, ceea ce va necesita finanțare”, a spus ea. Cu toate acestea, afirmațiile lui Vinceti vor da, fără îndoială, peste nas celor din Buriano, învecinat, unde un poster cu Mona Lisa se află lângă un indicator pentru podul său.
„Va exista o oarecare rivalitate; va trebui să punem și noi un afiș”, a glumit Neri.
Ea a declarat că o pistă pentru bicicliști este în curs de amenajare de-a lungul unei părți din Arno care trece pe lângă ceea ce a mai rămas din Ponte Romito și că speră că legătura revendicată cu „Mona Lisa” va aduce mai mulți turiști în zonă.
Vinceti a mai făcut în trecut alte câteva afirmații despre „Mona Lisa”, inclusiv că Leonardo a folosit un model masculin și unul feminin pentru portretul care se află în spatele unui geam antiglonț în Muzeul Luvru din Paris.