Vânzările casei Christie’s în 2021
Vânzările casei Christie’s în 2021 au totalizat 7,1 miliarde de dolari, cu 150 de milioane de dolari provenind din licitarea de lucrări în format NFT și 103,4 milioane de dolari, cea mai scumpă lucrare adjudecată anul acesta.
Rezultatul este cel mai mare din ultimii șase ani, iar totalul înregistrat de Christie’s a fost foarte aproape de cel al casei Sotheby’s, de 7,3 miliarde de dolari.
Cea mai scumpă lucrare vândută în 2021 la Christie’s
„Femme assise près d’une fenêtre (Marie-Therese)” a lui Pablo Picasso a fost vândută în luna mai, la Christie’s New York, pentru 103,4 milioane de dolari.
Lucrarea datată 1932 a fost disputată aproximativ 20 de minute și prețul de adjudecare a fost de 90 de milioane de dolari. După adăugarea taxelor, valoarea a crescut.
Tabloul fusese cel mai recent vândut în urmă cu opt ani, la Londra, pentru 28,6 milioane de lire sterline (circa 44,8 milioane de dolari).
2021, al treilea cel mai bun an al Christie’s
Casa de licitații a anunțat o proiecție a vânzărilor anuale de 7,1 miliarde de dolari pentru 2021, al treilea cel mai mare total din istoria Christie’s, și un record în vânzările private, de 1,7 miliarde de dolari.
Aproximativ 150 de milioane de dolari au provenit din vânzarea de NFT-uri, o nouă categorie pentru 2021.
Din punct de vedere al pieței, Christie’s vine după rivala Sotheby’s, care a anunțat vânzări anuale de 7,3 miliarde de dolari, cel mai mare total al său.
În 2020, totalul înregistrat de Christie’s a fost de 4,4 miliarde de dolari, față de 5 miliarde de dolari declarat de Sotheby’s.
Faptul că și Phillips a anunțat rezultatele anului de 1,2 miliarde de dolari, de asemenea cel mai mare total pentru companie, reprezintă o revenire în forță a pieței de artă după un an marcat de pandemie.
Alex Rotter, președintele departamentului de artă a secolelor 20/21, a declarat Christie’s drept „casa de licitații lider pentru NFT-uri”. Aici a fost adjudecată, în luna martie, lucrarea „Everydays” a lui Beeple, contra sumei de 69,3 milioane de dolari.
Profilul cumpărătorilor din 2021
Media de vârstă a celor care au cumpărat artă în format NFT este de 42 de ani, iar 75% dintre cumpărătorii de NFT-uri au fost noi la Christie’s.
Per ansamblu, 35% dintre cumpărătorii de anul acesta au fost noi în licitații, iar 32%, mileniali.
Vânzările private au atins un maxim
Deși 87% dintre loturile oferite spre vânzare prin Christie’s au fost adjudecate anul acesta, tot mai mulți vânzători au ales să își păstreze anonimatul, în mod special în contextul atmosferei create de pandemie.
Vânzările private au însumat la Christie’s 1,7 miliarde de dolari, mai mult decât recordul stabilit anul trecut, și au cuprins patru lucrări vândute pentru mai mult de 50 de milioane de dolari fiecare.
Bunurile de lux, creștere importantă în vânzări
Creșterea uimitoare în vânzarea de bunuri de lux (bijuterii, accesorii și vinuri), așa cum a fost remarcată la Sotheby’s – unde a înregistrat un total de peste 1 miliard de dolari anul acesta – a fost reflectată și în rezultatul Christie’s.
În această categorie au fost înregistrate vânzări de 980 de milioane de dolari, o creștere cu 153% față de anul anterior.
Între loturi s-a aflat diamantul Sakura de 15ct, adjudecat contra sumei de 29 de milioane de dolari, cel mai mare diamant roz scos vreodată la licitație; Hermès Himalaya Diamond Kelly 28, care a devenit cea mai scumpă poșetă vândută la o licitație, adjudecată contra sumei de 515.416 dolari. Ambele au fost vândute la filiala din Hong Kong.
SUA, piața cea mai importantă
Statele Unite reprezintă în continuare piața cea mai importantă și activă, potrivit rezultatelor.
Vânzările, atât live, cât și online, au însumat 2,6 miliarde de dolari, o creștere cu 92% față de anul trecut, iar 35% dintre toate loturile vândute au revenit unor cumpărători americani.
Cele mai importante sezoane de licitație pentru Christie’s au avut loc în mai și noiembrie.
A doua cea mai importantă regiune este EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), unde licitațiile live și online au totalizat 1,7 miliarde de dolari, cu 63% mai mult față de 2020.
Cele mai mari vânzări au avut loc la Londra (980 de milioane de dolari), aproximativ dublu față de Paris (494 de milioane de dolari, cu 88% mai mult față de 2020).
Pe locul al treilea s-a clasat regiunea Asia – Pacific, cu 1,1 miliarde de dolari în vânzări (creștere cu 59% față de 2020), iar cumpărătorii asiatici au contribuit cu 31% în licitații.
Christie’s se concentrează pe Asia, în special pe Hong Kong și China continentală, iar anul acesta a anunțat că în 2024 va deschide prima sa sală de licitații activă întreg anul în Asia, în turnul Henderson al Zaha Hadid Architects din Hong Kong.
Christie’s a anunțat recent să biroul său și galeriile din Shanghai vor fi mutate în muzeul Bund One.