Home  /  Natură   /  Antropocenul, respins ca nouă unitate geologică de timp
antropocenul si presiunile antropice, sursa foto shutterstock, curatorial.ro

Antropocenul, respins ca nouă unitate geologică de timp

Unitatea geologică de timp denumită antropocen nu va fi introdusă în scara stratigrafică internaţională. International Union of Geological Sciences a respins ideea de a declara oficial această epocă, însă a recunoscut, totuşi, că termenul este adoptat şi folosit la scară largă, conform BBC News.

Cuvântul antropocen provine din limba greacă, „anthropo” însemnând „om”, conceptul şi definiţia acestuia fiind studiate mai bine de un deceniu de către cercetători.

Aşadar, deşi antropocenul nu va deveni o epocă denumită oficial, acest termen va continua să fie folosit atât de oamenii de ştiinţă, cât şi de economişti, politicieni, dar şi de public.

Care poate fi punctul de start pentru antropocen?

Cercetătorii au propus ca dată de start anul 1952, acesta fiind momentul în care reziduurile provenite în urma testelor cu bombă nucleară, au devenit din ce în ce mai prezente în sedimentele din întreaga lume. Anii 1950 marchează şi începutul „Marii accelerări”, atunci când populaţia Pământului şi modelele sale de consum au înregistrat o accelerare bruscă.

„Antropocen” a fost inventat în anul 2000 de Paul Crutzen și Eugene Stoermer şi a devenit rapid extrem de popular, descriind perfect momentul actual din timp, marcat de impactul profund pe care oamenii îl au asupra lumii vii şi fizice. Prin acţiunile noastre chimia Pământului şi compoziţia atmosferică au fost modificate, au fost declanşate extincţii şi speciaţii (apariţia de specii noi din cele deja existente), au fost create chiar noi tipuri de roci precum „plastiglomeratul”, un conglomerat format din fragmente de rocă, plastic şi material organic.

Totuşi este încă neclar momentul exact în care s-a declanşat presiunea antropică asupra naturii, la scară planetară. Când oamenii au început să cultive pământul sau când primele deversări poluante au pătruns în ecosisteme? În momentul inițierii revoluției industriale sau putem data epoca odată cu începerea secolului 20? Din păcate, pentru moment, va rămâne doar un cuantificator al impactului uman asupra planetei noastre.