Luc Dardenne, Arnaud Desplechin și Tarik Saleh, invitați speciali ai Les Films de Cannes à Bucarest 2022
Cineaștii Luc Dardenne, Arnaud Desplechin și Tarik Saleh se numără între invitații speciali ai celei de-a 13-a ediții Les Films de Cannes à Bucarest, care va avea loc între 21 și 30 octombrie, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Eforie.
Spectatorii îi vor putea întâlni, în persoană, la proiecțiile filmelor lor din festival. Biletele au fost puse în vânzare și sunt deja disponibile pe eventbook.ro.
Luc Dardenne, Arnaud Desplechin, Stéphane Brizé sunt autorii pe care festivalul îi omagiază anul acesta prezentându-le, în premieră națională, cele mai noi filme, dar și alte titluri de referință din cariera lor, în trei retrospective speciale. Alte două apariții sunt regizorii Thomas Salvador și Tarik Saleh care își vor prezenta filmele în festival.
Thomas Salvador, actor și regizor
Thomas Salvador este regizor şi scenarist şi de cele mai multe ori joacă în propriile filme. A regizat şase scurtmetraje selectate şi premiate în numeroase festivaluri, cele mai notabile fiind „Petits Pas” (Quinzaine des Réalisateurs 2003) şi „De sortie” (Premiul Jean Vigo în 2006). „La Montagne”, cel de-al doilea lungmetraj al său, a avut premiera mondială la ediţia de anul acesta a Festivalului de la Cannes şi a fost recompensat cu premiul SACD.
Pe 21 octombrie, la ora 18:00, regizorul va fi prezent la Cinema Elvire Popesco, unde va discuta despre cel mai nou film al său cu criticul Ionuț Mareș, apoi cu Mihai Zotta – inginer silvic, cu o experiență de peste 20 de ani în domeniul conservării naturii. Acesta gestionează de peste 11 ani proiectele de reconstrucție ecologică, activitatea ocoalelor silvice, echipele de intervenție rapidă din cadrul Fundației Conservation Carpathia. Cu Thomas Salvador publicul se mai poate întâlni pe 22 octombrie, la ora 17:00 la Cinema Muzeul Țăranului.
Tarik Saleh, de la graffiti la film
Tarik Saleh a început ca unul dintre cei mai buni artiști de graffiti din Stockholm în anii ’80. El a regizat și a scris scenariul filmului „The Nile Hilton Incident”, care a câștigat Marele Premiu al Juriului la Sundance 2017, a primit un premiu Guldbagge pentru cel mai bun film în 2018, a fost nominalizat la categoria cel mai bun film străin la Premiile César – un succes de box office cu peste 400.000 de bilete vândute în Franța. Cineastul se va întâlni cu publicul festivalului la proiecțiile filmului „Boy from Heaven”, de pe 29 octombrie, la ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco, și de pe 20 octombrie, la ora 18:00, la Cinema Muzeul Țăranului.
Retrospectiva Jean-Pierre și Luc Dardenne
„Adevărul e mereu mai puţin interesant decât ficţiunea”, este concluzia lui Jean-Pierre Dardenne, pe care a spus-o în câteva ocazii.
Frații belgieni Dardenne, regizori, au avut mereu cu aceleaşi obsesii tematice şi stilistice. Câştigători de două ori ai trofeului suprem de la Cannes, Palme d’Or, au devenit faimoși pentru dramele lor sociale scrupulos de realiste, realizate după o carieră mai puțin cunoscută în documentare. Cineaştii au încercat de la bun început să amestece politicile liberale, stilul magistral şi lipsit de ostentație și deznodământul adesea uluitor al izbăvirii spirituale. „L’enfant” (2005) a început această evoluție subtilă, spunând ca pe un thriller povestea unui tată care își caută copilul.
„Le Gamin Au Velo”, recompensat cu Premiul juriului la Cannes 2011, inclus în retrospectiva din acest an, a adăugat în distribuție, într-un mod oarecum controversat pentru acești cineaști renumiți că lucrează cu neprofesioniști sau necunoscuți, o vedetă franceză – Cécile de France. Plasându-se din nou în afara tradiţiei de ei instituite, construiesc un basm luminos și optimist, cu o conștiință socială. În „Deux jours, une nuit”, cineaştii dublează acest artificiu distribuind-o pe Marion Cotillard, dar într-un rol anti-glamour şi într-o poveste structurată şi fatalistă.
„Tori et Lokita”, ccel mai recent film al lor, a fost distins cu Premiul aniversar Cannes 2022.
În Belgia de azi, un băiat şi o adolescentă de origine africană, ajunşi aici fără niciun alt membru al familiei, se bazează pe prietenia lor indestructibilă pentru a înfrunta provocările exilului.
Luc Dardenne va participa la o sesiune de întrebări și răspunsuri moderată de criticul de film Ionuț Mareș după proiecția filmului de pe 23 octombrie, ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco.
În „La fille inconnu”, prezent în competiţia de la Cannes din 2016, Jenny îşi caută izbăvirea, nu doar pentru ea însăşi, ci şi pentru alţii. Ca medic care are grijă de trup, ea devine şi un vraci de suflete, iar clinica ei oferă confesiuni seculare, sigilate de etica profesională, într-un thriller, evident, atipic.
Retrospectiva Arnaud Desplechin
Arnaud Desplechin, unul din răsfățații Cannesului, a figurat în competiția oficială încă de la primul său lungmetraj, mult lăudatul „La Sentinelle”. A revenit cu „Comment je me suis disputé… (ma vie sexuelle)” ca să lanseze o nouă generație de actori francezi. În acest film, regizorul confisca toate ingredientele obișnuite ale cinematografului francez de autor pentru a le oferi o amploare romantică grație unei narațiuni corale de mare fluiditate. Nu de puține ori, interpreții lui sunt recompensați cu cele mai mari trofee ale festivalului.
În 2016, Desplechin a primit Premiul César pentru „Trois souvenirs de ma jeunesse”, care avusese premiera la Festivalul de la Cannes, eveniment care i-a cimentat statutul de unul dintre cei mai respectați cineaști francezi ai generației sale.
La această ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest, el va fi prezent cu cea mai recentă creație, „Frere et Soeur”, dar şi cu „Trois Souvenirs de ma Jeunesse”.
După premiera filmului „Frere et Soeur”, pe 22 octombrie, la ora 19:30, la Cinema Elvire Popesco, Arnaud Desplechin va discuta cu criticul de film Ionuț Mareș.
Retrospectiva Stéphane Brizé
Regizor, scenarist şi actor, Brizé declara: „Pentru mine, a face un film înseamnă a crea emoție. Doar atât. Trebuie să construiești o poveste pentru a crea emoție. Dacă te afli în cinematografie, trebuie să generezi emoție. Când spectatorul iese din cinematograf, trebuie să plece cu reflectarea emoției”.
Vor fi prezentate la București filmele „Une Vie” – Premiul FIPRESCI la Veneția 2016, și „En Guerre” – în competiție la Cannes 2018.
Retrospectiva Pier Paolo Pasolini
„Eu sunt scandalos. Pentru că întind o frânghie sau, mai degrabă, un cordon ombilical, care să conecteze sacrul și profanul”, declara la un moment dat Pier Paolo Pasolini.
Filmele lui Pasolini sunt populate de figuri contradictorii, pe care vizionarul regizor italian le-a visat într-o lume care freamătă în pragul schimbării. Unul dintre cei mai respectați autori ai cinematografiei, Pier Paolo Pasolini a fost și o contradicție în sine. Anticlericalismul radical s-a ciocnit de catolicismul devotat, rigorile tradiției s-au lovit de progresul revoluției sexuale și politice. Tensiunile puternice din filmele sale au provocat status quo-ul și au împins limitele cenzurii. Sacrul din filmele lui Pasolini poate fi găsit acolo unde te aștepți mai puțin: înmuiat în noroi și palpabil în cele mai îndepărtate margini ale vieții sociale. „Bășcălios, primitiv, pasional și provocator: 2022 este anul aniversării a 100 de ani de la nașterea lui Pasolini, 100 de ani de la nașterea unui geniu controversat”, scriu criticii de film de pe website-ul Mubi şi Les Films de Cannes à Bucarest .13 îi ascultă, programând trei dintre titlurile pentru care astăzi este cunoscut în întreaga lume.
„Accattone” – cel mai bun film la Karlovy Vary 1962, „Il Vangelo secondo Matteo” – Marele Premiu al Juriului, Veneția 1964, nominalizat la trei categorii ale premiilor Oscar, „Edipo Re” – în competiție la Veneția 1967 vor fi prezentate în LFdC.
„Il Vangelo secondo Matteo” va fi introdus de Stefano Francia di Celle, manager cultural, curator și istoric de film, împreună cu regizorul de film Andrei Ujică, iar proiecția va fi precedată de scurtmetrajul „2 Pasolini”, de Andrei Ujică, pe 21 octombrie, ora 18:30, la Cinemateca Eforie. De asemenea, el va prezenta filmul „Accattone”, pe 22 octombrie, la ora 14:00, tot la Cinemateca Eforie.
Programul complet al festivalului poate fi consultat pe www.filmedefestival.ro. Proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului „București afectiv 2022”.
Fotografie principală: Arnaud Desplechin, de Thomas Brunot