Botticelli și o frumusețe obsesivă
Legenda spune că Botticelli a avut o singură muză, pe care a evocat-o în multe dintre figurile feminine pe care le-a pictat: Simonetta Vespucci, femeia cea mai frumoasă din Florența.
Cel mai probabil, Simonetta provenea dintr-o familie nobiliară din Genoa. Născută Simonetta Cattaneo, ea s-a măritat în jurul vârstei de 15 ani cu Marco Vespucci, o rudă îndepărtată a navigatorului și exploratorului Amerigo Vespucci. Familia Vespucci era aliată cu cea mai puternică familie a Renașterii, familia Medici. De aici, viața socială a tinerei Simonetta avea să explodeze, iar ea să se regăsească în centrul atenției.
Frumusețea ei este remarcată de marii artiști ai vremii; Botticelli, Ghirlandaio sau Cosimo aveau să o proclame drept muză în multe dintre picturile lor.
Bărbații se întreceau în a-i intra în grații, deși Simonetta era o femeie măritată și făcea parte dintr-o familie puternică. Giuliano Medici, fratele mai mic al lui Lorenzo Magnificul, avea să îi dedice victoria din turnirul anual din Florența, unul dintre cele mai semnificative evenimente ale epocii.
În scurt timp, Simonetta a devenit mai mult decât o femeie frumoasă și râvnită, ea s-a transformat în personificarea unui ideal de frumusețe feminină.
Când totul părea să fie ca o poveste cu artă și zâne, destinul ia o turnură tragică. Simonetta moare submit înainte de a împlini 23 de ani, se pare că din cauza tuberculozei.
Ea va continua să inspire lumea artei chiar și după moarte, Botticelli pictând Nașterea lui Venus la zece ani distanță. De asemenea, Piero di Cosimo, o va înfățișa la 14 ani de la moarte într-o postură care suscită și azi diferite interpretări. Simonetta apare cu un șarpe în jurul gâtului, element interpretat pe rând drept simbol al morții, al înțelepciunii, al bolii sau al vindecării.
Legenda mai spune că Botticelli avea să sufere toată viața după Simonetta, cerând să fie înmormântat la picioarele ei.