
Cel mai mare nud din lume
„The New Adam”, realizat în 1962 de americanul Harold Stevenson, pictor și apropiat al lui Andy Warhol care a scandalizat lumea artei anilor 1960, apoi a intrat într-un con de umbră, revine în atenție.
La Whitney Museum of American Art, este inclus expoziției „Sixties Surreal”, deschisă între 24 septembrie și 19 ianuarie.
Nudul de 12 metri impresionează, șochează și astăzi. Formatul panoramic, execuția și subiectul masculin prezentat fără reținere sunt atributele tabloului care a fost denumit – la debutul în Paris, la începutul anului 1963, de galerista lui Stevenson, legendara Iris Clert – „cel mai mare nud din lume”.
El ar fi trebuit să fie expus la Guggenheim, însă având în vedere calitățile sale, curatorul Lawrence Alloway a decis să nu îl aducă, urmând, în viziunea lui, să atragă toată atenția în prezentarea din care făceau parte și unii ca Jasper Johns, Roy Lichtenstein și Andy Warhol. „Six Painters and the Object” a fost o expoziție reper pentru arta pop, iar Stevenson a ratat momentul. A fost înlocuit de Robert Rauschenberg.
S-a considerat tot timpul „leprosul lumii artistice” și a considerat că Alloway a făcut în așa fel încât să nu expună vreodată la un muzeu din New York.

The New Adam (1962) © Harold Stevenson © Solomon R. Guggenheim Foundation
Portretul unui lord cu trupul unui actor gay
„The New Adam” – aflat acum în patrimoniul Guggenheim, în urma unei donații – a fost conceput ca un omagiu adus iubitului lui Stevenson, lordul Timothy Willoughby. Având în vedere că Willoughby era în străinătate, Stevenson a apelat la actorul Sal Mineo ca dublură – figura aristocratului a fuzionat cu corpul tânărului homosexual, cunoscut mai ales ca partenerul lui James Dean în „Rebel Without a Cause” (1955).
Mineo avea să devină și el iubitul lui Stevenson și chiar plănuia să realizeze un scurtmetraj despre el. Ambele muze ale artistului au sfârșit tragic – Willoughby a murit într-un accident de barcă în august 1963, la vârsta de 27 de ani, iar Mineo a fost înjunghiat pe o alee din Los Angeles, în 1976, la vârsta de 37 de ani.
„The New Adam” — cândva considerat o curiozitate uriașă, iar creatorul său o notă de subsol în lumea artei — este acum privit ca o capodoperă avangardistă, care a definit o epocă și care ar fi trebuit să-l facă pe Stevenson o vedetă.
El a murit în 21 octombrie 2018, la vârsta de 89 de ani, în orașul natal Idabel (Oklahoma). „The New Adam” a mai fost expus, între altele, la Muzeul Andy Warhol din Pittsburgh, în 1999, dar acum nudul va fi piesa centrală a ambițioasei expoziții „Sixties Surreal” la Whitney, ocupând un perete întreg al etajului al cincilea al muzeului din New York. Sunt prezentate lucrări de Diane Arbus, Lee Bontecou, Franklin Williams, Nancy Grossman, David Hammons, Linda Lomahaftewa, Mel Casas, Yayoi Kusama, Romare Bearden și Louise Bourgeois, între alții.
Prezentarea lucrării la Whitney este cea mai recentă etapă în readucerea în atenție a lui Harold Stevenson. Deschisă în prezent la Art Omi, în nordul statului New York, „Less Real Than My Routine Fantasy” urmărește patru decenii de explorare obsesivă a corpului ca peisaj de către artist, prin picturi, desene și fragmente din jurnalele lui.