Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Centenarul nașterii artistului american Roy Lichtenstein, marcat de mari muzee ale lumii
whaam! 1963 by roy lichtenstein 1923 1997

Centenarul nașterii artistului american Roy Lichtenstein, marcat de mari muzee ale lumii

Centenarul nașterii artistului american Roy Lichtenstein este marcat de mari muzee ale lumii care vor sărbători viața și opera celui mai de seamă reprezentant al Pop Art după Andy Warhol.

Anul acesta au fost deja inaugurate expoziții la Gagosian Gallery din New York, la Tate Modern din Londra, care este deschisă până la 31 decembrie, iar pe 7 martie 2024 va fi inaugurată o retrospectivă la Albertina din Viena, apoi la Rose Art Museum al Brandeis University și, în 2026, la Whitney Museum of American Art din New York.

Roy Lichtenstein (1923-1997) a accentuat, prin munca sa, cel mai bine arta pop, deoarece subiectul, tehnica și utilizarea culorilor au derivat la el dintr-o singură sursă – cărțile de benzi desenate. Opera lui a rămas legată de acestea, chiar dacă a evoluat în timp.

Lichtenstein, la fel ca Warhol, a făcut referire la modelele punctiforme folosite pentru reproducerea în masă a desenelor animate și a fotografiilor. Oricât ar părea de legați în imaginarul colectiv ca figuri cheie ale Pop Art, au existat diferențe majore între carierele lor. Mai ales că Warhol a devenit mult mai cunoscut, în mare parte datorită modului în care a transformat rolul de artist într-o combinație de celebritate, scenograf și antreprenor comercial.

Roy Lichtenstein nu s-a ferit vreodată să recunoască faptul că picturile lui se bazau pe benzi desenate. Dar critici ai lui au susținut mult timp că termenul „copiere” este prea politicos. Într-un documentar recent este susținut că sute dintre lucrările sale pot fi atribuite altor artiști.

Roy Lichtenstein a fost convențional, rămânând la atelier și cu interes pentru istoria artei. De asemenea, nu făcea distincție între sinele său public și cel privat, pe când Warhol a adoptat o personalitate publică enigmatică și atent lucrată.
Viziunea lui Lichtenstein despre ceea ce înseamnă să fii artist era destul de modestă, rezumată cel mai bine prin observația sa că „majoritatea oamenilor cred că pictorii sunt cam ridicoli, știți?”.

Deși ambii artiști au început prin a picta de mâna, doar Lichtenstein a continuat să o facă, în timp ce Warhol a trecut la mediul mai mecanic al serigrafiei. În mod ironic, a făcut acest lucru în mare parte pentru că activitatea lui incipientă era mereu comparată cu a lui Lichtenstein, care își expusese picturile înainte ca Warhol să reușească să o facă.

Lichtenstein a deschis o cale importantă în artă, creând un corp de lucrări care a fost la fel de ușor de recunoscut și emblematic ca cel al lui Warhol.

nurse, roy lichtenstein

„Nurse”, Roy Lichtenstein (c) Christie’s

Lucrările lui Lichtenstein se vând acum cu milioane de dolari. În noiembrie 2015, Christie’s a vândut „Nurse” (1964) pentru 95,3 milioane de dolari. Una dintre lucările lui inspirate de creația lui Picasso, portretul „Dora Maar” al lui Lichtenstein, a fost vândută în mai 2013, tot la Christie’s, pentru 56,1 milioane de dolari.

Fotografie principală: dipticul „Whaam!”, de Roy Lichtenstein (c) Tate Modern