Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Un câine ascuns într-un tablou Picasso, descoperit de restauratorii Muzeului Guggenheim
young picasso in paris, may 12 august 6, 2023, solomon r. guggenheim museum, ny

Un câine ascuns într-un tablou Picasso, descoperit de restauratorii Muzeului Guggenheim

Conservatorii de la Muzeul Guggenheim din New York au descoperit un mic câine ascuns într-un tablou al lui Pablo Picasso.

Imaginea unui câine purtând o fundă roşie a fost dezvăluită de experții muzeului în timpul unei analize tehnice a picturii artistului spaniol „Le Moulin de la Galette” înaintea unei expoziții cu lucrările sale timpurii.

Deschisă vineri la Guggenheim, noua expoziţie „Young Picasso in Paris” cuprinde 10 picturi și desene realizate de Picasso la sosirea sa în capitala Franței în 1900.

„Le Moulin de la Galette” înfățișează o scenă plină de viață – o renumită sală de dans pariziană care a fost pictată de alți artiști, inclusiv Pierre-Auguste Renoir. O mare de cupluri sunt înfăţişate dansând, cu pălării fine, redate în pensulă rapidă, cu trei figuri așezate la o masă în prim plan.

le moulin de la galette

„Le moulin de la galette”, Pablo Picasso, 1900

Dar studiile dinaintea expoziţiei, realizate de Guggenheim în colaborare cu experți de la Muzeul Metropolitan de Artă și Galeria Națională de Artă din Washington D.C., au scos la iveală un al patrulea invitat la masă, acoperit de o bandă de vopsea întunecată.

Conservatorii au reușit să genereze o imagine a modului în care arăta inițial câinele folosind fluorescența cu raze X, o tehnică de imagistică care evidențiază elementele chimice dintr-o pictură, inclusiv pigmenții, potrivit lui Julie Barten, restaurator la Guggenheim.

caine picasso moulin de la galette

„A fost interesant pentru mine că a pictat în grabă peste acest câine, ceea ce ar fi fost un aspect destul de convingător al compoziției”, a spus Barten.

Specialiştii de la muzeu au remarcat că patrupedul seamănă foarte mult cu un spaniel Cavalier King Charles. Deși Barten nu poate spune cu certitudine de ce Picasso a optat prin a exclude câinele din scenă, ea a sugerat că pictorul ar fi putut considera că acesta ar fi distras atenţia privitorului. „Ar fi furat spectacolul”, a spus ea, adăugând că acoperirea câinelui permite spectatorilor „să privească cu mai multă atenție toate aceste alte figuri minunate din compoziție – să experimenteze spațiul în moduri diferite”.

Modificarea picturilor, practică obișnuită

Potrivit studiului, Picasso a făcut alte modificări lucrării, inclusiv schimbarea prezentărilor de gen ale unui cuplu de dans și pictarea unui scaun gol. Modificând picturile mai târziu a devenit parte din practica obișnuită a lui Picasso, a spus Barten, adăugând că „Le Moulin de la Galette” este acum considerat unul dintre cele mai vechi exemple în acest sens.

„Vedem, din ce în ce mai mult, că aceasta a făcut parte din procesul de lucru al lui Picasso”, a explicat ea. „Pe măsură ce dezvolta o compoziție, picta anumite elemente sau le transforma în noi detalii compoziționale. Și, de foarte multe ori, el lăsa aspecte ale compozițiilor originale încă evidente unui spectator care privea foarte atent”.

Peste 50 de expoziții în lume

„Tânărul Picasso la Paris” este una dintre cele peste 50 de expoziții și evenimente care au loc în întreaga lume anul acesta pentru a marca jumătate de secol de la moartea artistului, în 1973.

Picasso a sosit la Paris la vârsta de 19 ani în ultimele săptămâni ale anului 1900 când avea loc Expoziția Universală, unde și-a prezentat pictura „Last Moments”, potrivit Guggenheim. S-a stabilit în oraș patru ani mai târziu și a trăit cea mai mare parte a vieții sale de adult în Franța.

„Le Moulin de la Galette” este „piesa centrală” a expoziției Guggenheim, a spus Barten, a cărui echipă de conservatori a restaurat și suprafața operei de artă îndepărtând praful și lacul neoriginal.

„Pictura a fost într-adevăr acoperită de acest strat de praf”, a spus ea. Dar acum, a adăugat Barten, „toate subtilitățile din paleta lui și din pensula lui… toate texturile, expresiile și gesturile generoase au prins viață cu adevărat”.

Foto credit: Guggenheim Museum