Damien Hirst a antedatat instalații cu animale conservate în formaldehidă – raport
Damien Hirst a antedatat cel puțin trei dintre celebrele lui bazine cu animale conservate în formaldehidă, susținând că sunt mult mai vechi decât sunt în realitate, potrivit unei analize The Guardian. Aparent, trei lucrări ale lui Hirst – ce conțin un porumbel, un rechin și doi viței – care au fost expuse recent în galerii din New York, Hong Kong, Munchen și Londra ca fiind piese din anii 1990 au fost de fapt produse cu doar câțiva ani în urmă.
Echipa artistului susține acele date, spunând că ele corespund momentului în care artistul a conceput piesele.
Cele trei „au fost realizate de angajații lui Hirst într-un atelier din Dudbridge, Gloucestershire, în 2017”, scrie jurnalista Maeve McClenaghan. „Lucrările au apărut pentru prima dată într-o expoziție la galeria de artă Gagosian din Hong Kong în același an. «Visual Candy and Natural History» a fost prezentată ca o expoziție cu lucrări ale artistului de la începutul până la mijlocul anilor 1990»”.
Science Ltd., compania de creație artistică a lui Hirst, a comentat pentru The Guardian: „Lucrările cu formaldehidă sunt lucrări de artă conceptuală, iar data pe care Damien Hirst o atribuie acestora este data conceperii lucrării. El a fost clar de-a lungul anilor când a fost întrebat ce este important în arta conceptuală; nu este vorba despre realizarea fizică a obiectului sau de reînnoirea părților sale, ci mai degrabă de intenția și ideea din spatele operei de artă”.
Avocații lui Hirst admit că el nu a fost consecvent în metodele de datare – uneori a folosit data de concepție, aceasta fiind „abordarea obișnuită”, alteori, data producerii fizice a lucrării.
Viței, porumbel și rechin
Cele trei lucrări analizate nu au fost văzute vreodată în public înainte de expoziția din 2017 din Hong Kong, potrivit anchetei The Guardian. Acestea sunt „Cain and Abel” (1994), care conține viței gemeni; „Dove” (1999), care are o pasăre cu aripile întinse; și „Myth Explored, Explained, Exploded” (1993 – 1999), care conține un rechin împărțit în trei bucăți.
Aceasta din urmă este expusă în prezent la Muzeul de Artă Urbană și Contemporană din München. Instituția a lucrat direct cu artistul și a punctat că a folosit informațiile și datele oferite de el pentru a întocmi catalogul expoziției.
Îmbătrânirea lucrărilor, parte din procesul artistic
Reclamațiile privind antedatarea se bazează pe surse nenominalizate care au spus că lucrările aveau o vechime de mai puțin de un an atunci când au fost prezentate la expoziția din 2017 de la Hong Kong. Există și acuzații potrivit cărora lucrările au fost făcute să pară mai vechi decât sunt. Acest lucru ar face parte din „procesul artistic”, au declarat avocații săi, respingând orice sugestie că angajaților de la Science li s-a spus vreodată să „îmbătrânească fizic” operele de artă pentru a le prezenta în mod fals.
„Dove” se presupune că a fost vândută la sau după expoziția din Hong Kong, potrivit raportului. Între timp, vițeii și rechinul disecat au fost incluși în galerii publice și muzee din SUA și Europa, între 2018 și 2024, expuși cu datări din anii 1990.
Recordul pentru o lucrare cu formaldehidă a lui Hirst la licitație este de 18,6 milioane de dolari, sumă plătită în 2008 pentru lucrarea „The Golden Calf” (2008), care a fost vândută la Sotheby’s Londra. În 2004, miliardarul Steven A. Cohen ar fi plătit cel puțin 8 milioane de dolari pentru cea mai cunoscută lucrare a lui Hirst din această serie, „The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living” (1991), care cuprinde un rechin tigru conservat.
Imagine: Lucrări de artă de Damien Hirst și Science Ltd (c) DACS 2017 / Gagosian