Dana Constantin și Dacian Andoni expun la Timișoara
Dana Constantin și Dacian Andoni, artişti plastici emblematici ai orașului de pe Bega, expun la Muzeul Național de Artă Timișoara, până pe 1 mai.
Expoziția aniversară „60” aduce în atenția publicului lucrările Danei Constantin din seria „FLOTE.s” și „Umbra” și ale lui Dacian Andoni din seria „Perenitate fragilă”, o selecția de picturi, desene și fotografii realizate în ultimul deceniu de cercetare plastică.
Ciclu lucrărilor „Umbre” ale artistei Dana Constantin a pornit de la o serie de imagini în care fotografia era supusă unor manipulări vizuale prin desen și culoare.
Curatoarea expoziției, Ruxandra Demetrescu, susține că „tablourile par să reprezinte o prelungire a unui alt ciclu, început în 2016, «FLOTE.s», care se concentrează însă pe umbră ca leitmotiv. Între timp, «Umbrele» au căpătat contur și consistență în trei secțiuni distincte, ce dialoghează în expoziție cu tablourile din ciclul «FLOTE.s», unde expresia plastică este legată de preocuparile construcțiilor liniare, arhitecturale ale naturii. Prezența artistei prin «Umbre» nu e singurul ocupant al spațiului configurat: umbra se confruntă cu structuri vegetale distorsionate, esențializate, abia regosnocibile. Pornind tot de la un material fotografiat ce urmărește varietatea dinamică a crengilor, Dana Constantin s-a întors la o mai veche preocupare, concentrată pe esențializarea naturii vegetale”.
Prin intermediul creațiilor sale artistice, Dacian Andoni prezintă „metafora sa plastică, născută din emoția profundă resimțită, cu decenii în urmă, la Torcello, ce se referă la constructivitate ca transmițătoare a memoriei umanității și martor palpabil al timpului trăit. Constructele propuse de pictura sa, chirpicul în multiple ipostaze, nu evocă așezări sau arhitecturi în ruină, ci atitudini profund subiective, contemplări ale istoriei ca urmă a unei deveniri de tip organic, germinație a viului însuși, ivit biruitor, din materia amorfă. Pictura de factură neoexpresionistă executată în ulei, în straturi multiple, privilegiază grisaille-ul, mizând pe efectul impostării puternice a motivului, al tușei nervoase și austerității cromatice care atenuează sentimentul de dramă universal”, subliniază Doina Mândru, curatoarea expoziției.