Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Earthcake, bienala din salină – Poem comestibil, ecouri ale artei feministe din anii ’60 și izolare/ galerie foto
litto kattou, bienala earthcake, curatorial.ro

Earthcake, bienala din salină – Poem comestibil, ecouri ale artei feministe din anii ’60 și izolare/ galerie foto

O bienală românească de artă a debutat la sute de metri adâncime, în masivul de sare Valcele-Slatinele, reunind nouă artiști internaționali din generații diferite. Prima ediție a Bienalei Living Contenteste intitulată „Earthcake” și poate fi vizitată în Salina Târgu Ocna până la 27 octombrie.

La 240 de metri adâncime, în al nouălea orizont al Minei Trotuș, sunt prezentate lucrări ce vorbesc despre procesele de extracție, distrugere, dar și despre creație și regenerare.

Organizatorii bienalei au în plan ca fiecare ediție să aibă loc într-un spațiu special, cu valoare naturală, din România și din lume. Pentru că Asociația Living Content a realizat în general prezentări care au avut în centru legătura omului cu natura, Salina Târgu Ocna a fost o alegere firească.

La debut, bienala curatoriată de Adriana Blidaru îi are protagoniști pe Adrian Ganea, Bogdana Dima, Geta Brătescu (în colaborare cu Alexandru Solomon), Jenna Sutela, Katja Novitskova, Lito Kattou, Mark Leckey, Nona Inescu și Rachel Rossin.

„Cunosc artiștii de mult timp. I-am urmărit și știu că sunt orientați spre o tematică ce ține de natură. Am discutat cu ei, le-am spus unde are loc expoziția și am ales împreună lucrările, și în ideea de a se potrivi cu spațiul”, declară Adriana Blidaru pentru curatorial.ro.

Curatoarea subliniază că principala idee a fost de organizare a unei bienale restrânse, din punct de vedere al numărului de artiști și de lucrări. „Foarte multe bienale au foarte mulți artiști, de ordinul zecilor, dar aceasta este ceva foarte specific și cred că e și un fel de redefinire a ceea ce înseamnă sau ceea ce ar putea să însemne să lucrezi la o expoziție care are loc la fiecare doi ani. Și poate putem schimba puțin ideea de bienală imensă”.

De la pământul care ne hrănește la lumină și sunet

Titlul bienalei e împrumutat de la lucrarea pe care Geta Brătescu (1926 – 2018) a realizat-o în 1992 cu ajutorul lui Alexandru Solomon, proaspăt absolvent al secției Imagine Film de la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică București.
„Earthcake” o înfățișează pe artistă îmbrăcată într-un costum futurist, modelând pământ, frământându-l, apoi aranjându-l pe o farfurie de pe care îl mănâncă cu lingura. Lucrarea este, după cum punctează curatoarea, ecou al artei feministe din anii 1960 și 1970.

Adrian Ganea este prezent în expoziție cu „Fuzzy Lanterns for Painlessly Gazing into the Light” (2024), lucrare care își are originea în mitul peșterii lui Platon și e realizată din fibră de sticlă, rășină pe bază de apă, bioplastic, cărămizi refractare și aluminiu.

Bogdana Dima propune „Let Earth Breathe You”, lucrare sonoră pentru voce și violoncel, în timp ce artista finlandeză Jenna Sutela, stabilită la Berlin, hrănește privitorul, și la propriu, cu „Energy Poem”, o lucrare scrisă tipărită pe hârtie comestibilă (de vafă) cu cerneală comestibilă, artista îndemnând privitorii să ia în considerare forme alternative de percepție.

Originea vieții și relicvare

Lucrarea „Hydrothermal Potential” din 2015 a artistei estoniene Katja Novitskova pare desprinsă din pereții de sare ai minei. Două printuri pe aluminiu fac parte dintr-o serie care investighează ecosistemele oceanice de adâncime, locuri de origine a vieții.

Lito Kattou, artist originar din Cipru, este inclus cu „Whispeerer VI, VII and VIII” din 2024, trei sculpturi din aluminiu, oțel, acrilic, cupru și nichel care explorează relația dintre femei meșteșugare și influențele coloniale asupra dezvoltării tradiției împletirii de coșuri în zona Mediteranei de Sud-Est.

Mark Leckey, artist englez, reflectă în lucrarea video „Carry Me into the Wilderness” din 2022 la dematerializarea eului, la izolare.

„Reliquaries” (2022) a Nonei Inescu cuprinde sculpturi realizate din oțel cromat și trovanți de dimensiuni variabile ce fac referire la relicvare.

Artista americană Rachel Rossin prezintă lucrarea video „The Maw Of” (2022), care evidențiază relațiile dintre interior și exterior, om și mașinării.

Lucrările incluse în Bienala Living Content – „Earthcake” pot fi văzute timp de o lună în Salina Târgu Ocna, în timpul programului de vizitare al Bazei Turistice de Agrement din orizonul IX al Minei Trotuș (județul Bacău).

Credit foto: curatorial.ro

geta brătescu, alexandru solomon, earthcake, curatorial.ro

Geta Brătescu (în colaborare cu Alexandru Solomon), „Earthcake”, curatorial.ro

geta bratescu earthcake, curatorial.ro

adrian ganea, earthcake, curatorial.ro

Adrian Ganea, curatorial.ro

bogdana dima, earthcake, curatorial.ro

Bogdana Dima, curatorial.ro

katja novitskova, earthcake, curatorial.ro

Katja Novitskova, curatorial.ro

litto kattou, earthcake, curatorial.ro

Litto Kattou, curatorial.ro

mark leckey, video. nona inescu, sculpturi, earthcake, curatorial.ro

Mark Leckey, video; Nona Inescu, sculpturi, curatorial.ro

rachel rossin, earthcake, curatorial.ro

Rachel Rossin, lucrare video, curatorial.ro