Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Femei în artă – Ithell Colquhoun, lider al suprarealismului britanic
ithell colquhoun, alcove ii, 1946 © samaritans, the noise abatement society and spire healthcare

Femei în artă – Ithell Colquhoun, lider al suprarealismului britanic

Ithell Colquhoun, artistă britanică de origine indiană, exponentă a suprarealismului, scriitoare și designer, practicantă a ocultismului, a trăit între anii 1906 – 1988.

A studiat la Cheltenham Art School și la Slade School of Art, unde lucrarea „Judith Showing the Head of Holofernes” (necunoscut locul unde se află în prezent) a câștigat Premiul pentru compoziție de vară, în 1929, și a fost expusă la Royal Academy (1931).

În timp ce se afla la Slade, a început să fie interesată de literatura ezoterică și de sectele oculte. La începutul anilor 1930, a trăit și lucrat în Paris, unde a luat contact cu suprarealismul, a călătorit în Grecia, Tenerife și Corsica. În 1936, a avut două expoziții personale – la Cheltenham Art Gallery și la Fine Art Society din Londra.

Compozițiile cu figuri clasice sau biblice de mari dimensiuni au predominat în creația ei, iar Ithell Colquhoun a fost membră a Society of Mural Painters până în anii 1940.

Psihomorfologii și automatism

Artista a contribuit la Surrealist London Bulletin și s-a alăturat mișcării în 1939, împărțind o expoziție cu Roland Penrose (Mayor Gallery, iunie 1939). La scurt timp după aceea, l-a întâlnit pe liderul suprarealiștilor, André Breton, la Paris, chiar în momentul în care tehnicile de pictură „automată” erau modificate de „morfologiile psihologice” ale lui Matta și Gordon Onslow-Ford.
Prescurtând acest termen în „psihomorfologii”, Colquhoun și-a adus propria contribuție la captarea spațiului psihic în pictură, potrivit lui Matthew Gale, istoric de artă și fost curator al Tate.

Acest automatism i-a caracterizat munca timp de 25 de ani și a dus la două texte teoretice – „The Mantic Stain” (1949) și „Children of the Mantic Sun” (1951). În ciuda acestor paralele, Colquhoun a ales să se despartă de suprarealism în 1940, mai degrabă decât să-și sacrifice interesul pentru ocultism. Ruptura s-a adâncit odată cu căsătoria ei cu artistul Toni del Renzio, în 1942, ale cărui polemici au divizat grupul suprarealist britanic. Cei doi au divorțat în 1947.

Forța motrice a artei lui Ithell Colquhoun

Ithell Colquhoun s-a mutat în Cornwall, la sfârșitul anilor 1940, iar acolo a combinat interesul pentru automatism și pentru ezoterism. Influențată de unii ca Dalí și Magritte, practica ocultă a lui Colquhoun și viziunea ezoterică asupra lumii au reprezentat cea mai profundă forță motrice din spatele artei și scrierii sale.

ithell colquhoun, landscape with antiquities (lamorna), 1955

Ithell Colquhoun, „Landscape with Antiquities (Lamorna)”, 1955

A fost recunoscută în domeniul ocultului, iar scrierile ei au variat de la contribuții la periodice precum Prediction la texte suprarealiste precum „The Goose of Hermogenes” (1961). A expus cu London Group și la Leicester Galleries, precum și cu Women’s International Art Club, în anii 1950 și 1960. Interesul reînnoit pentru suprarealismul britanic a condus la o serie de retrospective în anii 1970.

Colquhoun a murit la 11 aprilie 1988.

În 2018, Tate a achiziționat arhiva de 5.000 de piese a lui Colquhoun, deținută anterior de National Trust, astfel că artista a cunoscut o revenire în atenția publicului. La 100 de ani de la debutul mișcării suprarealiste, ea este prezentă cu lucrări în expoziția aniversară deschisă la Centrul Pompidou între 4 septembrie 2024 și 13 ianuarie 2025.

Fotografie principală: Ithell Colquhoun, „Alcove II”, 1946 © Samaritans, The Noise Abatement Society and Spire Healthcare