
Femei în artă – Jaune Quick-to-See Smith, pictorița care a trasat o nouă cale pentru artiștii nativi americani
Jaune Quick-to-See Smith, pictoriță care a revoluționat genul peisajului și a deschis calea spre succes pentru generațiile de artiști nativi americani ce i-au urmat, și-a folosit arta pentru a susține legătura ei și a altora cu pământurile ancestrale care le-au fost luate.
Cetățean al Confederated Salish and Kootenai Tribes, în picturile și ansamblurile sale revoluționare, Smith a recuperat istorii pierdute, a investigat simboluri vechi de secole și a criticat acerb complacerea față de situația dificilă a nativilor americani.
Citând din lucrările lui Jasper Johns, Robert Rauschenberg și alte personalități ale artei mijlocului secolului XX, ea a introdus frecvent obiecte gata făcute în picturile sale. Hărțile figurau în multe dintre lucrări ca mijloc de explorare a proprietății funciare.
Cunoscută în special pentru practica sa, beneficiind de o retrospectivă la Whitney Museum în 2023, Smith a lucrat și ca activistă, educatoare și chiar curatoare. Toate lucrările ei au fost legate de angajamentul de a susține perspectivele nativilor americani, care, până de curând, au fost aproape excluse din instituțiile principale.
În urmă cu doi ani a curatoriat „The Land Carries Our Ancestors: Contemporary Art by Native Americans”, prima expoziție de artă contemporană a nativilor americani organizată vreodată la National Gallery of Art din Washington D.C. Unii dintre participanți, precum Natalie Ball și Nicholas Galanin, au adoptat ideea ei de a incluse obiecte gata făcute în lucrări.
Fondatoarea Grey Canyon Group
Născută în 1940, cu o copilărie dificilă, discriminată la școală, a reușit să obțină o diplomă de licență în 1976 de la Framingham State College din Massachusetts, dar nu în artă.
Lucrurile au început să se schimbe în anii următori, când, în calitate de studentă la University of New Mexico, a format Grey Canyon Group, un colectiv de artiști indigeni din care mai făceau parte Emmi Whitehorse, Conrad House, Larry Emerson și Paul Willeto.
În 1979, colectivul a avut o expoziție solo la American Indian Community House, un spațiu din New York fondat de pictorul G. Peter Jemison. În același an, Smith a avut prima sa expoziție solo la o galerie din New York, după ce a avusese o expoziție la Santa Fe în 1978.
Începând cu 1985, a început să realizeze seria „Petroglyph Park”, grup de picturi abstracte bazate pe petroglife antice văzute de-a lungul Rio Grande din New Mexico. Aceste lucrări, avea să spună mai târziu pentru Art in America, erau un mijloc de a înregistra istoria nativilor americani.
În anii ’90, Smith a început să realizeze lucrări de mari dimensiuni care combină elemente pictate și obiecte din viața de zi cu zi.
Artista a murit în ianuarie 2025, la vârsta de 85 de ani. O dovadă suplimentară a influenței sale apare la Zimmerli Art Museum de la Rutgers University (New Jersey), unde Smith a organizat expoziția „Indigenous Identities: Here, Now & Always”, deschisă până în 21 decembrie 2025.